Samarbete mellan Securitas och Räddningstjänsten Väst ökar tryggheten i Ullared

En väktare som är först på plats vid en olycka och gör en första insats för att bryta ett händelseförlopp - så kan det se ut i Ullared med omnejd inom kort. Samarbetet mellan säkerhetsföretaget och räddningstjänsten har kommit till för att ge hjälp snabbare till områdets invånare och företagsverksamheter.

Vi är glada att inleda detta samarbete med Securitas. Målet är att vi snabbt ska kunna hjälpa de som behöver, berättar Klaus Heinsvig, verksamhetschef för Skydd mot olyckor vid Räddningstjänsten Väst. Detta ökar tryggheten och säkerheten för såväl invånare som besökare i Ullared.

Vid en oönskad händelse som brand eller ett sjukdomsfall är tiden helt avgörande för utgången. Securitas väktare som tjänstgör för Gekås Ullared finns tillgängliga dygnet runt och kan snabbt vara på plats om något inträffar i Ullared med omnejd; i såväl företagsverksamheter som hemma hos privatpersoner. Väktarna larmas ut samtidigt som räddningstjänsten och om väktarna kommer först till platsen påbörjar de räddningsarbetet tills räddningstjänsten kommer fram.

Securitas utför i väntan på räddningstjänst även på andra orter i Sverige men det som är unikt med den här lösningen är att vi är tre aktörer: Gekås Ullared, Räddningstjänsten och Securitas som samordnar våra resurser för att öka säkerheten i hela Ullared, säger Christian Olsson, Key Account Manager på Securitas Sverige AB. Våra väktare har utbildats och övat ihop med räddnings-tjänsten vilket gör dem till en värdefull resurs vid en larmhändelse och även stärker dem i sitt dagliga arbete på Gekås Ullared.

Samverkan mellan Securitas och Räddningstjänsten Väst ger våra kunder och boende på orten en ökad trygghet, säger Boris Carlsson säkerhetschef på Gekås Ullared. Tidigt larm och en snabbare insats kan förhoppningsvis rädda liv om olyckan är framme men kan också vara skillnaden från en liten skada till en totalskada.

Ett av Räddningstjänsten Västs tre övergripande mål är att korta responstiderna och därmed kunna ge hjälp till de drabbade snabbare. Denna satsning och utveckling av befintliga resurser är en del i arbetet för att nå målet.

Media bjuds in att vara med vid en övning för Securitas på räddningsstationen i Ullared. Välkomna tisdagen den 1 mars klockan 17:30. Det finns möjlighet att ställa frågor, genomföra intervjuer och ta bilder. Om möjligt, meddela gärna om ni kommer.

Åsa Eriksson
Kommunikationsstrateg
Räddningstjänsten Väst

Ronny Fredriksson
Securitas Sverige AB

Vi är glada att inleda detta samarbete med Securitas. Målet är att vi snabbt ska kunna hjälpa de som behöver. Detta ökar tryggheten och säkerheten för såväl invånare som besökare i Ullared.
Samverkan mellan Securitas och Räddningstjänsten Väst ger våra kunder och boende på orten en ökad trygghet. Tidigt larm och en snabbare insats kan förhoppningsvis rädda liv om olyckan är framme men kan också vara skillnaden från en liten skada till en totalskada.
Boris Carlsson säkerhetschef på Gekås Ullared