Securitas utbildar Region Uppsala i brandskydd

Region Uppsala anlitar Securitas för löpande utbildningsinsatser inom brandskydd såsom utrymnings- och släckövningar för samtliga anställda. Avtalet inleddes den 1 mars 2017.

Securitas har vunnit uppdraget med grundläggande brandskyddsutbildningar för samtliga anställda inom Region Uppsala. Kurserna består av tre grundläggande delar; utrymningsteori, utrymningsövning (med och utan medverkan av brandförsvaret och andra aktuella aktörer) samt praktisk släckteknik. Omfattningen av teoretiska och praktiska utrymningsövningar beräknas uppgå till 100 utbildningstillfällen under året och likadant för utbildningstillfällen i släckövningar. Securitas tillhandahåller övningsplats för släckövningarna samt planerar samtliga utbildningstillfällen i samråd med Region Uppsala och anpassar utbildningarna utifrån verksamhetens förutsättningar, behov och byggnadens tekniska brandskydd.

Region Uppsala har också möjlighet att under året avropa övriga utbildningar från Securitas utbud inom brandsäkerhet, exempelvis heta arbeten, föreståndare för brandfarlig vara samt specifika utbildningar till chefer etc.

– Vi har det senaste året satsat mycket på brandskyddsutbildningar, berättar Robin Nordahl, driftchef Securitas Sverige AB. Att vi nu fått förtroendet att leverera utbildningar till Region Uppsala är mycket glädjande och ger oss självförtroende att vi är på rätt väg. Vår styrka är vår kunskap och Region Uppsala ställer stora krav på anpassade utbildningar eftersom bredden på deras verksamhet är stor med allt ifrån ambulanssjukvård som kan vara först på plats vid olyckor, till att utbilda administrativ personal. Vi ser framemot ett samarbeta med Region Uppsala.

Avtalet inleddes den 1 mars 2017.

Pressmeddelandet finns också tillgängligt på www.securitas.se.

Vi har det senaste året satsat mycket på brandskyddsutbildningar och att vi nu fått förtroendet att leverera utbildningar till Region Uppsala som ställer stora krav på anpassade utbildningar till bredden på deras verksamhet är mycket glädjande och ger oss självförtroende att vi är på rätt väg.
Robin Nordahl, driftchef Securitas Sverige AB