Securitas vann säkerhetsupphandling på Malmö Airport

Det statliga företaget Swedavia som driver tio av Sveriges flygplatser väljer Securitas som fortsatt leverantör av flygplatssäkerheten på Malmö Airport. I uppdraget ingår säkerhetskontroll, flygplatsbevakning, ledsagning av passagerare och parkeringsövervakning.

Securitas har levererat flygplatssäkerhet på Malmö Airport sedan 2008 och har nyligen fått förnyat förtroende av Swedavia att leverera säkerhets-, passagerar- och parkeringstjänster på flygplatsen. Securitas flygplatskontrollanter utför säkerhetskontroll av passagerare, handbagage och incheckat bagage samt tillträdeskontroll och dokumentkontroll enligt lagen om luftfartsskydd. Förutom säkerhetskontroll innefattar flygplatssäkerheten säkerhetsarbete i terminalen samt yttre bevakning med skyddsvakter. Securitas ansvarar också för parkeringsservice på flygplatsens parkeringar samt ledsagar funktionshindrade passagerare till och från flygplanen.

– Jag är mycket glad över nytt avtal på Malmö Airport, säger Pasi Vuorinen regionchef på Securitas Sverige AB. Vi har haft uppdraget sedan 2008 och vi ser fram emot att tillsammans med Swedavia fortsätta utveckla flygplatsen och våra tjänster så flygplatsens gäster får en trygg och trevlig resa från Malmö Airport.

Det nya avtalet gäller i fyra år från den 1 december 2017.

Pressmeddelandet är också publicerat på www.securitas.se.

Pasi Vuorinen regionchef på Securitas Sverige AB