Bokslutskommuniké 2008

FJÄRDE KVARTALET BELASTAT MED STORA STRUKTURKOSTNADER

FJÄRDE KVARTALET
• Rörelsens intäkter uppgick till 820 Mkr (896)
• Rörelseresultatet uppgick till -36 Mkr (-58) vilket gav en rörelsemarginal på -4,4 % (-6,5)
• Resultat efter skatt uppgick till -26 Mkr (-80*)
• Resultat per aktie blev -1,45 kr (10,30)

JANUARI - DECEMBER
• Rörelsens intäkter ökade med 32 % till 3 299 Mkr (2 497)
• Rörelseresultatet ökade med 161 Mkr och uppgick till 150 Mkr (-11) vilket gav en rörelsemarginal på 4,5 % (-0,4)
• Resultat efter skatt uppgick till 92 Mkr (-56*)
• Resultat per aktie blev 5,14 kr (12,84)

* Avser resultat efter skatt för kvarvarande verksamhet.

INTÄKTER OCH RESULTAT

FJÄRDE KVARTALET
Rörelsens intäkter uppgick till 820 Mkr (896). Minskningen på 76 Mkr hänför sig främst till minskade affärsvolymer inom fordonsindustrin. Detta har medfört en negativ organisk tillväxt på 8 %. Bland annat har Volvo Personvagnars andel av koncernomsättningen minskat och uppgick för det fjärde kvartalet till 11 % (21 % under 2007).

Under kvartalet ökade rörelseresultatet med 22 Mkr och uppgick till -36 Mkr (-58) vilket gav en rörelsemarginal på -4,4 % (-6,5). I rörelseresultatet ingår intäkter och kostnader av engångskaraktär på -90 Mkr (-127). Detta hänför sig till lägre pensionskostnader på grund av en premierabatt från Alecta på 10 Mkr och kostnader på sammanlagt 100 Mkr för personalneddragningar och reducering av kontorsytor i Sverige och Tyskland samt reserveringar för osäkra kundfordringar. Se not 2 på sidan 14.
I beloppet för 2007 ingår nedskrivning av goodwill på 112 Mkr samt kostnader hänförliga till integrationen av förvärvade bolag. Rörelseresultatet exkluderat intäkter och kostnader av engångskaraktär uppgick till 54 Mkr (69) vilket ger en rörelsemarginal på 6,6 % (7,7).

Resultatet före skatt uppgick till -41 Mkr (-69). Finansnettot uppgick till -5 Mkr (-11). Förbättringen av finansnettot beror på en lägre nettolåneskuld och att ett nytt kreditavtal tecknats under det andra kvartalet vilket givit lägre finansieringskostnader. Resultatet efter skatt uppgick till -26 Mkr (-80). Resultat per aktie blev -1,45 kr (10,30). Den 31 december 2007 såldes bolagen i affärsområdet Zpider.

JANUARI – DECEMBER
Rörelsens intäkter har under året ökat med 802 Mkr och uppgick till 3 299 Mkr (2 497). Den organiska tillväxten uppgick till 1 %. Affärsområdena Informatic och Design & Development har haft en organisk tillväxt på 9 % respektive 7 %. De minskade affärsvolymerna för Automotive R&D har medfört en negativ organisk tillväxt på 3 %.

Under året ökade rörelseresultatet med 161 Mkr och uppgick till 150 Mkr (-11) vilket gav en rörelsemarginal på 4,5 % (-0,4). I rörelseresultatet ingår intäkter och kostnader av engångskaraktär på -66 Mkr (-162). Se not 2 på sidan 14. Intäkterna hänför sig till rabatterade pensionspremier på 34 Mkr från Alecta och kostnaderna på 100 Mkr hänför sig till genomförda strukturförändringar i Sverige och Tyskland samt reserveringar för osäkra kundfordringar. Resultatet exkluderat intäkter och kostnader av engångskaraktär uppgick till 216 Mkr (151) vilket ger en rörelsemarginal på 6,6 % (6,0).

Resultatet före skatt uppgick till 128 Mkr (-36). Finansnettot uppgick till -22 Mkr (-24). Skattekostnaden uppgick till -36 Mkr (-21) utgörande 27,9 % av resultatet före skatt. Den svenska bolagsskatten sänks till 26,3 % (28,0) från och med 2009. Minskningen av bolagsskatten har inneburit att den uppskjutna skatteskulden har omvärderats och att en skatteintäkt om 3 Mkr har redovisats. Resultatet efter skatt uppgick till 92 Mkr (-56). Resultat per aktie blev 5,14 kr (12,84).

HÄNDELSER UNDER ÅRET
- På extra bolagsstämma den 7 februari 2008 beslutade stämman:
• att utse Hans-Erik Andersson till styrelsens ordförande.
• att inrätta ett långsiktigt aktiesparprogram för koncernens anställda.
• att utse Kjell Nilsson till ny verkställande direktör och koncernchef från och med den 8 februari 2008.
- Semcon tecknade avtal om att förvärva varumärket Projektema.
- På årsstämman den 24 april 2008 valdes
Marianne Brismar, Jorma Halonen samt Håkan Larsson som nya styrelseledamöter.
- Verksamheterna i Tyskland, Brasilien, Storbritannien och Indien namnändrades och marknadsförs nu under varumärket Semcon.
- Under det fjärde kvartalet har personalneddragningar skett i Sverige och Tyskland.

PERSONAL OCH ORGANISATION
Antal anställda vid årets slut var 3 310
(3 648) varav 2 050 (2 511) i Sverige och 1 260 (1 137) utanför Sverige. Medelantal anställda uppgick till 3 630 (2 672). Inom respektive affärsområde var antalet anställda vid årets slut följande: Automotive R&D 2 025 (2 401), Design & Development 869 (906) och Informatic 416 (341).

FRAMTIDSUTSIKTER
Trots marknadsosäkerheten för vissa branscher och enskilda kunder är behovet av utvecklingstjänster fortsatt stort. Den långsiktiga trenden där marknadens krav på företag att ta fram fler produkter, modeller och varianter fortsätter, vilket gynnar bolaget och gör att vi ser goda affärsmöjligheter när väl den globala finanskrisen ebbat ut.

Framtidsutsikterna är dock mycket svårbe¬dömda i det korta perspektivet. Då flertalet av Semcons kunder fortsätter att varsla personal och minska inköpen av konsulttjänster är det vår bedömning att vi inte kan utesluta att vi genomför ytterligare neddragningar.

AKTIEUTDELNING
Enligt Semcons utdelningspolicy skall hänsyn tas till bland annat företagets finansiella ställning och kapitalbehov för fortsatt expansion. Med anledning av den stora osäkerhet som råder på marknaden föreslår styrelsen att ingen aktieutdelning ska utgå för 2008 (0).