Semcon utför omfattande livslängdsprovning

Semcon Test Center i Göteborg kommer att genomföra en omfattande livslängdsprovning av bakaxelupphängningen för en svensk tillverkare av tunga fordon.

I projektet ingår att konstruera och tillverka provningsriggen samt utföra livslängdsprovning av bakaxelupphängning som inkluderar chassiram, axlar, fjädring, nav och bromsar. Provningen kommer att delas in i tre olika belastningssekvenser (lastfall) under en fyramånadersperiod. Provningsriggen omfattar upp till sex hydrauliska cylindrar som belastar provobjektet i olika riktningar och provet kommer att användas för att verifiera resultatet från beräkningsmodeller. Provet är en fortsättning på liknande test av en framaxelsinstallation som utfördes tidigare i år. Semcon har en omfattande testverksamhet runt om i världen med testlaboratorier i Sverige och Tyskland, provbana i södra Spanien och vinterprovning i norra Sverige. Semcon Test Center har sedan 1996 varit en testpartner inom livslängd-, utmattning-, vibration-, klimat- och funktionell provning för kunder i många branscher och produkter såsom fordon, offshore, skogsindustrimaskiner, mobiltelefoner, solpaneler, vindkraftverk, medicinteknik, segel och motorbåtskomponenter och lätta kompositstrukturer.