Semcons årsstämma 2008 för verksamhetsåret 2007 (sammandrag)

Semcons årsstämma hölls torsdagen den 24 april 2008. Koncernchef Kjell Nilsson presenterade utvecklingen under år 2007. Den 1 april förvärvades IVM Automotive i Tyskland och den 31 augusti förvärvades Caran. Affärsområdets Zpiders bolag såldes den 31 december. Under året har också besparings- och integrationsprogram genomförts. Under 2007 uppgick koncernens omsättning till cirka 2,5 miljarder kronor (1,6), eller proformaberäknat 3,3 miljarder kronor. Den organiska tillväxten nådde under året 12 procent och resultat efter skatt uppgick till 228 miljoner kronor. Medelantal anställda uppgick till 2 672 (1 725). Den nya koncernen är verksam inom områdena produktutveckling och teknikinformation. Bland de största kunderna finns ABB, AB Volvo, Audi, AstraZeneca, BMW, Bombardier, Daimler, GM, Saab Automobile, Scania, VW och Volvo Personvagnar.

Framtidsutsikter
Efterfrågan bedöms vara fortsatt god och mot bakgrund av genomförda besparings- och integrationsprogram förväntas en fortsatt god resultatutveckling under 2008.

Vid årsstämman beslutade stämman om:

Styrelseledamöter
Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex stämmovalda ledamöter. Stämman omvalde Hans-Erik Andersson (styrelsens ordförande), Gunvor Engström och Kjell Nilsson och valde dessutom Marianne Brismar, Jorma Halonen och Håkan Larsson till nya ledamöter.

Arvode åt styrelsen och revisorer
Årsstämman beslutade att ett sammanlagt arvode om 1 200 000 kronor (oförändrat) ska utgå till de stämmovalda styrelseledamöterna, varav 400 000 kronor (f.å. 300 000 kronor) till ordföranden och 200 000 kronor (f.å. 150 000 kronor) vardera till övriga stämmovalda ledamöter som inte är anställda, samt att särskilt arvode inte ska utgå för arbete i styrelsens kommittéer. Stämman beslutade även att arvode åt revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Utdelning
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag dels att inte lämna någon vinstutdelning, dels att överföra de disponibla vinstmedlen, ca 360,5 miljoner kronor, i ny räkning.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beviljade styrelseledamöter och verkställande direktörer ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2007.

Valberedningsprocedur
Årsstämman beslutade om en valberedningsprocedur med väsentligen samma innehåll som tidigare, bl.a. innebärande att de tre största aktieägarna per den 31 augusti 2008 ska erbjudas utse vardera en ledamot av valberedningen. Dessutom ska styrelsens ordföranden ingå.

Riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman fastställde riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till ledande befattningshavare med väsentligen samma innehålls som tidigare, dock att bonus är begränsad till motsvarande 6 månadslöner.

Beslut i anledning av Aktiesparprogram 2008
För att möjliggöra anskaffandet av de aktier som Aktiesparprogram 2007 omfattar (vars inrättande beslutades av extra bolagsstämma den 7 februari 2008) beslutade årsstämman dels om ändring av bolagsordningen (för att möjliggöra nedan nämnda emission om omvandling), dels om riktad kontantemission av 330 000 aktier av ett nytt slag, C-aktier (bl.a. utan rätt till vinstutdelning och omvandlingsbara till stamaktier) till kvotvärde till Nordea Bank AB (publ), dels bemyndigande för styrelsen att intill nästa årsstämma återköpa dessa C-aktier för högst 1,05 kronor per aktie. Årsstämman bemyndigade även styrelsen att intill nästa årsstämma, efter omvandling från C-aktier, överlåta högst 80 000 egna aktier över börsen inom gällande kursintervallet för täckande av kostnader förenade med programmet.

Bemyndigande att emittera nya aktier
Årsstämman bemyndigade styrelsen att intill nästa årsstämma besluta om nyemission, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, av högst 900 000 stamaktier för att möjliggöra användandet av egna aktier som likvid vid eller finansiering av förvärv. Teckningskursen ska motsvara bedömt marknadsvärde. Betalningen får dock ej erläggas kontant.

Bemyndigande att förvärva och överlåta egna aktier
Årsstämman bemyndigade styrelsen att intill nästa årsstämma besluta om förvärv och överlåtelse av egna stamaktier för att möjliggöra användandet av egna aktier som likvid vid eller finansiering av förvärv respektive, dock bara vad gäller förvärvsbemyndigandet, i syfte att förbättra kapitalstrukturen. Förvärv och överlåtelse över börsen ska ske inom gällande kursintervallet. Förvärv genom riktat förvärvserbjudande till alla stamaktieägare ska ske till ett pris högst motsvarande börskursen med tillägg av högst tjugo procent per aktie. Överlåtelse på annat sätt än på börsen ska ske till ett pris motsvarande bedömt marknadsvärde varvid betalning ej får erläggas kontant. Förvärv får vid varje tillfälle ske av högst så många stamaktier i bolaget att bolaget efter förvärvet innehar högst fem procent av samtliga aktier i bolaget. För närvarande innehar bolaget inga egna aktier.

Styrelsens och valberedningens förslag
Styrelsens och valberedningens förslag finns i sin helhet på www.semcon.se.

För mer information, kontakta:
Hans-Erik Andersson, styrelseordförande Semcon AB, +46 (0) 73-684 07 99
Kjell Nilsson, vd Semcon AB, +46 (0) 702- 60 0 1 21

Informationen är sådan som Semcon AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2008 kl 08:00.