Semcons samarbetsavtal med ABB i Olofström

Semcon tecknar samarbetsavtal med ABB i Olofström. Semcon och ABB:s affärsområde för fordons och tillverkningsindustrin i Olofström har inlett ett samarbete avseende konstruktion och tillverkning. Semcon kommer att bli "Preferred Supplier" inom området konstruktion/tillverkning för produktionsutrustning för fordonsindustrin, så kallad Body-in-White och press automation. Inom ramen för avtalet kommer Semcon att anställa ett antal personer som tidigare sagts upp av ABB samt etablera ett lokalkontor i Olofström. "Genom att utveckla starka partners för tekniksamarbeten blir ABB en bättre och mer konkurrenskraftig leverantör för fordonsindustrin", säger Kenneth Jonsson, platschef i Olofström inom affärsområdet Automotive Industries i Sverige. Automotive Industries säljer produkter, lösningar och tjänster till fordonsindustrin. "Jag ser att Semcon även har mycket att tillföra vid CE-märkningar/tillverkardeklarationer, manualframtagning och annan omfattande dokumentation, där är Semcon en av de starkaste spelarna på den svenska marknaden", fortsätter han. "Vi ser genom detta samarbete en möjlighet att nå ut till fler kunder inom fordonsbranschen och även att implementera ABB:s koncept inom flera andra branscher som har ett behov av att effektivisera sin produktion", säger Area Manager Peter M Nilsson från Semcon. Vi kommer att anställa personal från ABB och satsa i Olofström med ett kontor då det är viktigt att finnas på plats nära våra kunder. Generellt tror vi att sådana här riktade samarbeten är något som blir mer viktigt för industrin då man satsar på sin kärnverksamhet och letar efter samarbetspartners som kan tillföra en god kompetens. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 146 000 medarbetare runt om i världen. För mer information, kontakta: Pontus Westrup, platschef, ABB Automotive Industries I Olofström, tel: 0454-96600 Peter M Nilsson, Area Manager Semcon Sweden AB, tel: 0455-307550 Bengt Nilsson, Finanschef, Semcon AB, tel: 0704-47 28 68 Semcon är idag ett av Nordens ledande design- och utvecklingsföretag med ca 1600 anställda och 1,1 miljard i omsättning år 2001. Semcons konsulter utvecklar produkter, processer och människor hos Nordens främsta industriföretag. Kombinationen av lönsam tillväxt under drygt tjugo år och att Semcon har långa relationer med de ledande industriföretagen utgör basen för fortsatt framgång. Semcon AB (publ.) är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT00420/wkr0002.pdf