Artikeln ”Abnormal brainstem auditory response in young females with ADHD” publicerad

Artikeln har publicerats i den internationella vetenskapliga tidskriften Psychiatry Research och är författad av Emma Claesdotter-Hybbinette, Mariam Safdarzadeh-Haghighi, Maria Råstam och Magnus Lindvall och beskriver SensoDetects metod som hjälpmedel inom psykiatrin för att identifiera ADHD för flickor.

”Abnormal brainstem auditory response in young females with ADHD” baseras på de forskningsresultat som doktorand Emma Claesdotter-Hybbinette presenterade i samband med Linköpings BUP-kongress i april 2015 och går att läsa i sin helhet på http://www.psy-journal.com/article/S0165-1781(15)00572-7/abstract (betallänk).

Forskargruppen i Lund har nu påbörjat färdigställandet av manuskriptet för studien avseende pojkar.

– Det är glädjande att artikeln nu publicerats i Psychiatry Research av en oberoende forskargrupp, vilket är en viktig referens och innebär ytterligare en generell bekräftelse av vår metod. Särskilt tillfredsställande är också att forskargruppen lyckats hitta signifikans för just flickor med ADHD som anses vara svårare att identifiera än pojkar. Publiceringen stärker också vårt fortsatta säljarbete och är ett viktigt steg mot CE-märkning och kommersialisering av diagnosstöd avseende AD(H)D för barn och ungdom, säger SensoDetects VD Martin Terins.

Martin Terins

VD, SensoDetect Aktiebolag

Telefon: 046 - 15 79 04

E-post: martin.terins@sensodetect.com

SensoDetect Aktiebolag är sprunget ur mångårig forskning vid Kliniskt psykoakustiskt laboratorium i Lund. Den underliggande tekniken i SensoDetects mätinstrument, SensoDetect® BERA, utgår från hjärnstamsaudiometri. SensoDetect är verksamt inom tre produktområden; objektiva diagnosstöd (Diagnosis), undersökning av läkemedels och andra substansers verkan på centrala nervsystemet (Pharma) och forskningsinstrument (Research). Bolagets aktie är noterad på AktieTorget.