Beviljas tillväxtlån på 4 miljoner kronor från Almi Företagspartner

Almi Företagspartner Skåne har beviljat SensoDetect AB ett villkorat tillväxtlån på totalt 4 miljoner kronor. SensoDetect har nu erhållit första utbetalningen på 1 miljon kronor och kapitaltillskottet kommer att användas till förstärkta marknads- och försäljningssatsningar.

Tillväxtlånet är på totalt 4 miljoner kronor och har en löptid på 6 år och är amorteringsfritt under 3 år. Almi Företagspartner Skåne har nu beviljat en första utbetalning på 1 miljon kronor till SensoDetect.

Redan gjord nyemission under 2015 på 4,8 miljoner kronor medgav första utbetalningen. Kommande utbetalningar är villkorat i första hand till ägartillskott och marknadsutveckling.

– Det är glädjande att Almi Företagspartner Skåne visar förtroende för våra planer och är med och stöttar oss i vår expansionsstrategi. Tillskottet av rörelsekapital blir ett viktigt bidrag i våra marknads- och försäljningssatsningar som vi nu har intensifierat, säger SensoDetects VD Martin Terins.

Tillväxtlånet kommer att bidra positivt till SensoDetects pågående säljinsatser för ett kommersiellt genombrott i Sverige och Skandinavien. Nyligen tecknade SensoDetect ett distributionsavtal med danska EuroCog ApS. EuroCog har utvecklat datoriserade system för kognitiv testning med bred användning inom klinisk psykiatri och forskning i och utanför Skandinavien. Avtalet innebär att EuroCog skall marknadsföra SensoDetects produkter på den danska marknaden.

Martin Terins
VD, SensoDetect Aktiebolag
Telefon: 046 - 15 79 04
E-post: martin.terins@sensodetect.com

SensoDetect Aktiebolag är sprunget ur mångårig forskning vid Kliniskt psykoakustiskt laboratorium i Lund. Den underliggande tekniken i SensoDetects mätinstrument, SensoDetect® BERA, utgår från hjärnstamsaudiometri. SensoDetect är verksamt inom tre produktområden; objektiva diagnosstöd (Diagnosis), undersökning av läkemedels och andra substansers verkan på centrala nervsystemet (Pharma) och forskningsinstrument (Research). Bolagets aktie är noterad på AktieTorget.