Frågor & svar om nuläget och framtiden avseende Medicinska rådet vid Landstinget i Dalarna

Vad är nuläget för dialogen med Medicinska rådet vid Landstinget i Dalarna?

- I april gav SensoDetect Medicinska rådet vid Landstinget i Dalarna möjlighet att under sekretess, med hänsyn till företagshemligheter, ta del av kompletterande forskningsstudier som ännu inte hunnit bli publicerade i vetenskapliga tidskrifter. Sekretessen som vi begärde för den pågående dialogen kring tidigare beslut om vetenskaplig evidens hävdes efter ett överklagande i Kammarrätten.

Hur lyder Medicinska rådets svar?

- De rekommenderar fortsatta valideringsstudier. Vår bedömning är dock att det finns olika bedömningskriterier för vetenskaplig evidens. Samtliga våra studier har fallit ut positivt med signifikans och är en pusselbit i företagets samlade vetenskapliga evidens för metoden, oavsett om studien blivit publicerad eller inte. Vi är övertygade om att vår objektiva metod tillför biologiskt diagnosstöd som ger utrymme till förbättrad utredningsprocess inom psykiatrin.

Hur ser närmaste framtiden ut?

- Vi inväntar publikationer av pågående studier och för fortsatt en dialog med Medicinska rådet. Vuxenpsykiatrin i Mora är fortfarande positiva till vår metod och överväger att ansöka om en större valideringsstudie för att komma vidare och få tillgång till ett objektivt komplement i sin verksamhet. Dessutom är vi stärkta av Lunicore vid Lunds universitets undersökning som visar att vårt diagnosstöd har stor potential att öka både säkerheten och effektiviteten inom psykiatrin. Lunicores undersökning och resultat är ett viktigt stöd för vår metod i våra pågående säljinsatser och kontakter med potentiella kunder.