Kommuniké från extra bolagsstämma i SensoDetect Aktiebolag (publ) den 30 november 2023

SensoDetect Aktiebolag (publ) höll den 30 november 2023 extra bolagsstämma varvid i huvudsak följande beslut fattades.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningens § 2, så att styrelsen ska ha sitt säte i Malmö, samt § 4 och § 5 så att gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i bolaget ändras.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om emission av aktier och teckningsoptioner

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna styrelsens beslut av den 31 oktober 2023 om en nyemission av högst 194 371 478 aktier och en emission av högst 138 836 770 teckningsoptioner av serie TO2 (”Företrädesemissionen”). De som på avstämningsdagen den 4 december 2023 är registrerade som aktieägare i bolaget erhåller för varje befintlig aktie en (1) uniträtt och fyra (4) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit. Varje unit består av sju (7) aktier och fem (5) teckningsoption av serie TO2. Teckningskursen uppgår till 0,70 kronor per unit, vilket motsvarar en teckningskurs om 0,10 kronor per aktie. Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt.

Teckningstiden i Företrädesemissionen löper under perioden från och med den 6 december 2023 till och med den 20 december 2023. En (1) teckningsoption av serie TO2 ger rätt att under perioden från och med den 7 januari 2025 till och med den 21 januari 2025 teckna en (1) ny aktie i bolaget mot kontant betalning motsvarande 70 procent av den volymvägda genomsnittskursen enligt Spotlight Stock Markets officiella kurslista för aktie i bolaget under perioden från och med den 16 december 2024 till och med den 3 januari 2025, dock lägst 0,05 kronor (aktiens kvotvärde) och högst 0,15 kronor per aktie.

Vid fullteckning i Företrädesemissionen kommer aktiekapitalet att öka med 9 718 573,90 kronor och vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO2 som emitteras kommer aktiekapitalet att öka med ytterligare 6 941 838,50 kronor.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emission

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller emission av konvertibler. Emission ska få ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan bestämmelser om apport, eller kvittning, utöver kontant betalning. Antalet aktier som ska kunna emitteras (alternativt tillkomma genom utnyttjande av teckningsoptioner eller konvertering av konvertibler) får sammanlagt högst motsvara 20 procent av det totala antalet aktier i bolaget vid tidpunkten för stämmans beslut om bemyndigande.

Emission som beslutas med stöd av bemyndigandet och som sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska ske till marknadsmässiga villkor, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall. Övriga villkor får beslutas av styrelsen. Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra bolaget rörelsekapital, öka bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra bolaget rörelsekapital och/eller nya ägare av strategisk betydelse för bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PA Hedin, VD Sensodetect AB

+46 (0)73-068 64 20
pa.hedin@sensodetect.com

SensoDetect AB är ett Med Tech AI-företag noterat på Spotlight stock market. Företaget grundades i Lund 2005, baserat på mer än 30 års forskning inom klinisk psyko akustik vid Institutionen för Neurovetenskap vid Lunds universitet. Inledningsvis låg fokus på patienter med schizofreni, då det är en sjukdom där hörselhallucinationer är ett vanligt symtom, men idag erbjuder företaget ett flertal andra tjänster inom produktområdena diagnostik, medicinering och hälsa. Produkterna används inom både privat och offentlig vård som komplement till andra observationer vid ADHD, schizofreni och autismutredningar, vid mätning av läkemedelseffekt samt vid screening av hörsel. SensoDetects unika och globalt patenterade teknik minskar den ekonomiska påverkan på hälso- och sjukvården samt samhället och ger patienter och dess anhöriga ett snabbare och säkrare resultat.