Nya data för OCD (tvångssyndrom)

SensoDetect har nu fått in data från en ny grupp med tvångssyndrom (OCD) som kommer att utvärderas för att om möjligt komplettera BERA 3.0 med ytterligare testsvar.

SensoDetect BERA 3.0 kommer inledningsvis att vara inriktad på ADHD enligt tidigare plan och kompletteras med Autism och Schizofreni. Dessa tester kommer ge läkaren en bredd i sin utredning och diagnostisering. De data som nu insamlats rör ytterligare en grupp med Tvångssyndrom (OCD). Dessa kommer att analyseras under våren och om möjligt läggas till i BERA 3.0 testerna.

Som tidigare kommunicerats har SensoDetect stärkt upp analys och AI teamet för att kunna intensifiera både utvecklingen av BERA 3.0 och nya och spännande data för att ytterligare skapa värde för kunderna.

Tvångssyndrom (OCD) har en livstidsprevalens på mellan 1 - 2,5 procent och drabbar kvinnor och män i lika stor utsträckning. Personer med obehandlat tvångssyndrom (OCD) utvecklar ofta depression varför tidig upptäckt och behandling är central för vården.

"Skulle vi kunna erbjuda ett OCD test som ytterligare en del i svaret till psykiatrin vore det unik i sitt slag. Det skulle öka värdet för psykiatrin då OCD är en svår diagnos som dessutom är mångfasetterad och något riktigt bra och objektivt test finns inte vad jag vet sedan tidigare. Det är dock för tidigt att säga när vi kan ha ett sådant test klart men det är mycket intressant att få in bra dataunderlag. Fokus ligger dock ändå just nu på att få ut BERA 3.0 på marknaden för ADHD test och det går enligt plan.", säger Johan Olson, VD, SensoDetect AB (publ.)

Skulle vi kunna erbjuda ett OCD test som ytterligare en del i svaret till psykiatrin vore det unik i sitt slag. Det skulle öka värdet för psykiatrin då OCD är en svår diagnos som dessutom är mångfasseterad och något riktigt bra och objektivt test finns inte vad jag vet sedan tidigare. Det är dock för tidigt att säga när vi kan ha ett sådant test klart men det är mycket intressant att få in bra dataunderlag. Fokus ligger dock ändå just nu på att få ut BERA 3.0 på marknaden för ADHD test och det går enligt plan.
VD, Johan Olson, SensoDetect AB (publ.)