• SensoDetect AB/

Patenterad produkt CE-märks och kan börja säljas internationellt – SensoDetects världsunika produkt underlättar diagnostik av schizofreni och ADHD

SensoDetects SD-BERA-metod är resultatet av 30 års forskning och tekniken är patenterad i ett stort antal länder. Nu har ett nytt SD-BERA-instrument CE-märkts och kan därmed börja säljas internationellt. Instrumentet är användarvänligt och mäter hjärnaktivitet på mindre än en timme. Resultatet jämförs med diagnosdatabaser och ger ett objektivt stöd vid diagnostisk utredning av patienter med schizofreni och ADHD. I Europa genomförs hundratusentals utredningar av dessa patientgrupper och globalt utreds 10 miljoner personer varje år. I Europa finns 8 000 sjukhus och kliniker som potentiella användare av metoden. Genom vidareutveckling kan även diagnosticering och upptäckt av andra sjukdomar som påverkar hjärnstammen komma att underlättas med SD-BERA-metoden.

SD-BERA har varit kommersiellt tillgänglig för svensk psykiatri som tjänst i ca 2,5 år och metoden används idag på ett stort antal svenska kliniker vid utredning av schizofreni och ADHD. SensoDetect tar betalt per utförd SD-BERA-mätning och användningen av metoden har ökat stadigt sedan marknadsintroduktionen 2007. Med CE-märkning av det nya instrumentet öppnas nya marknadsmöjligheter med snabbare försäljningsökning både i Sverige och internationellt. - CE-märkningen är en milstolpe i bolagets historia och möjliggör försäljning i hela Europa med totalt omkring 8 000 sjukhus och kliniker som potentiella användare. Nu fortsätter vi effektivt framåt med våra tyska samarbetsstudier, som i kombination med CE-märkt teknik är vad som enligt bolagets bedömning krävs för ett internationellt genombrott, säger Johan Källstrand, VD SensoDetect. SD-BERA (SensoDetect – Brainstem Evoked Response Audiometry) mäter hjärnaktivitet genom att aktivera hjärnan med ljud presenterade via hörlurar och efter drygt 30 minuter har ett stort antal mönster registrerats vilka sedan jämförs med värden för olika sjukdomsgrupper. Produkten kan utgöra ett enkelt, objektivt stöd som radikalt förbättrar och försnabbar diagnostisk utredning av patienter inom psykiatri. Nu öppnas hela EU-marknaden för bolaget och tillsammans med klinisk validering i Tyskland är det nya CE-märkta instrumentet centralt för internationell expansion. - Med vår metod förbättras möjligheterna till tidig identifiering och behandling av schizofreni och ADHD, med positiva effekter för såväl patienthälsa som hälsoekonomi. Vi bedömer att behovet av SD-BERA är lika stort inom hela Europa, säger Olle Olsson, vice vd SensoDetect och doktor i experimentell psykiatri. Genom möjliggörande av tidig insats och minskat antal återbesök genom säkrare diagnostik bedöms hundratals miljoner kunna sparas inom svensk psykiatrisk sjukvård och rättspsykiatri om SD-BERA används fullt ut. Under första halvåret 2010 kommer SensoDetect att introducera nya användningsområden för SD-BERA.