• SensoDetect AB/

SensoDetect - Studie på depression och effekt av behandling publicerad med lovande resultat och i linje med Socialstyrelsen riktlinjer

Studien har fokuserat på att dels kunna upptäcka depression hos patienter men även att se på effekten av behandling i form av medicinering med Citalopram. Studien visar att SensoDetect BERA kan urskilja med en hög statistisk signifikans patienter med depression och redan efter ca 1 vecka urskilja effekten av behandlingen vilket är unikt och helt i linje med Socialstyrelsen uttalade förbättringsmål.

Studien är en viktig del i den utveckling som SensoDetect arbetar med för både tester för initial bedömning av psykisk ohälsa och för val av medicinering och kontroll av dess effekt.

"Depression och ångestsyndrom tillhör de stora folksjukdomarna och drabbar människor i alla åldrar. Risken att insjukna i en depression är cirka 36 procent för kvinnor och 23 procent för män [7]. Uppskattningsvis drabbas cirka 25 procent av befolkningen av ett ångestsyndrom, och hos vuxna är det två till tre gånger så vanligt hos kvinnor jämfört med män. Bland barn innan puberteten förekommer ångestsyndrom hos cirka 10 procent och är lika vanliga hos pojkar som hos flickor. Många av de som drabbas av depression eller ångest är i arbetsför ålder. Diagnoser inom depressions- och ångestområdet (inklusive anpassningsstörning och reaktion på svår stress) ligger bakom cirka 90 procent av alla sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa i Sverige [8]. Både när det gäller depression och ångestsyndrom finns skiftande allvarlighetsgrader, men även vid mindre allvarlighetsgrad innebär tillståndet ofta att personen får försämrad livskvalitet och svårigheter att klara såväl vardags- som arbetsliv. Även närståendes liv kan påverkas i hög utsträckning. Det är därför viktigt med adekvat och tidig behandling för att så långt möjligt förhindra funktionsnedsättning, risk för långvarig sjukdom och återinsjuknande.", Socialstyrelsens riktlinjer för Depression och ångest, 20171204

Detta är ett uttalat mål även för Socialstyrelsen i Sverige då man ser ett tydligt problem med bland annat ökad utskrivning av läkemedel. Vikten av att kunna följa upp och ge svar på önskad effekt är svårt inom en väldigt stor grupp av patienter speciellt inom psykiatrin och därför är det viktigt att kunna följa upp snabbt så att påverkan på både patient, miljö och samhällets kostnader minimeras.

Socialstyrelsen utvärdering identifierade också ett antal förbättringsområden, såsom att

"• ta fram rutiner för tidig upptäckt och behandling av kroppsliga sjukdomar hos personer med psykisk ohälsa

• ta fram rutiner för suicidriskbedömningar

• öka tillgången till evidensbaserad psykologisk behandling

• ta fram rutiner för tidig upptäckt och diagnostik av psykisk ohälsa

• öka uppföljningen av behandling", ur Socialstyrelsen riktlinjer för depression och ångest, 20171204

I Studien som gjorts konstateras att man hittat markörer för att tydligt kunna identifiera depression det vill säga gör en "tidig upptäckt och stöd till diagnostik av psykisk ohälsa". Man konstaterar även att det mycket snabbt går att se effekten av behandlingen vilket även det sammanfaller mycket väl med Socialstyrelsen punktlista, "öka uppföljningen av behandling".

"En elektrofysiologisk markör för depression har identifierats genom denna studie. Den separerar depressiva individer från friska med hög statistisk signifikans. Genom att kombinera ABR-resultat från flera komplexa stimuli konstruerades en andra markör som möjliggjorde detektering av effekter av behandling med Citalopram efter endast en vecka. Studien är en utgångspunkt för vidare utveckling som kommenteras i diskussionen. Det slutliga målet är att uppnå en metod för diagnos och behandlingskontroll. Ett objektivt bidrag för dessa ändamål inom psykiatrin skulle vara till stor nytta.", citat från ACTA PSYCHOPATHOLOGICA ISSN 2469-6676, Depressive State and Auditory Brainstem Response a Tentative Future Method for Diagnosis and Pharmacological Control of Depression av Jens Holmberg, Johan Källstrand och Sören Nielsén, 20180705.

Länk till Artikeln

ACTA PSYCHOPATHOLOGICA ISSN 2469-6676, Depressive State and Auditory Brainstem Response a Tentative Future Method for Diagnosis and Pharmacological Control of Depression av Jens Holmberg, Johan Källstrand och Sören Nielsén, 20180705;

"Kan man undvika "trial-and-error" metoder för medicinering av patienter sparar det inte bara pengar, miljö och lidande utan sannolikt också liv. Tyvärr är det inte självklart vilken medicinering eller behandling som alltid är bäst utan det blir lite av en erfarenhetsgissning och att prova sig fram för såväl läkare som patient. Vi kan läsa nästa dagligen världen över att det efter år av behandling visat sig vara fel och under tiden har patienter lidigt i onödan. Detta inte minst inom psykiatrin med ADHD och Depression hög upp på den listan. Därför ser jag detta som mycket intressant och vi kommer att fortsätta utvecklingen mot att skapa förutsättningar inte bara för tester som hjälper i bedömningen av en enskild sjukdomsbild utan också på effekterna. Det är viktigt för alla parter och då det idag är mycket svårt att på något annat sätt testa detta ser jag det som en självklarhet att vi ska när vi nu kan hjälpa till med detta. Det kommer som alltid med medicinsk teknik ta ett tag då vi måste ha fler studier och hjälp från läkare och patienter att testa och utvärdera men det kommer absolut att vara en del av vår framtida verksamhet som jag ser det.", säger VD Johan Olson, SensoDetect AB (publ.)

Kan man undvika
VD, Johan Olson, SensoDetect AB (publ.)
citat från ACTA PSYCHOPATHOLOGICA ISSN 2469-6676, Depressive State and Auditory Brainstem Response a Tentative Future Method for Diagnosis and Pharmacological Control of Depression av Jens Holmberg, Johan Källstrand och Sören Nielsén, 20180705