SensoDetect AB ( publ ) – Utvärderar nytt affärsområde, effekten av medicinering.

SensoDetect AB (publ) utvärderar nytt affärsområde, effekten av medicinering för ADHD patienter. Bolaget startar som tidigare publicerats tillsammans med BUP (Barn och ungdomspsykiatrin) i Eslöv en ny forskningsstudie för att mäta påverkan av medicinering hos personer med diagnostiserad ADHD med Sensodetects BERA teknologi.

Syftet med studien är att utvärdera olika mediciner och se hur de verkar på individnivå. I studien kommer individer mätas utan medicinering och sedan mätas löpande upp till deras normala dos av medicineringen. BERA teknologin ska då kunna mäta hur hjärnstammens svar förändras utefter doseringen och säkerställa när maximal effekt av medicineringen har uppnåtts och därmed varken över- eller under medicinera individerna.

Syftet med studien är att med Sensodetects BERA teknologi kunna påvisa mätbarhet av medicinering och att kunna hjälpa individerna och läkarna att ställa in rätt dos av medicin enklare och snabbare för att underlätta för patienterna och deras familjer.

Även efter att diagnostisering av ADHD är det en fortsatt jobbig period för patienterna och deras familjer då utvärdering av rätt mediciner och rätt dosering är en svår process som kan pågå väldigt länge, där patienten kan må väldigt dåligt av medicinerna och flera olika varianter kan behöva testas. Patienterna kan själva ha svårt att veta om medicinen fungerar och vid övermedicinering blir många trötta och illamående. Med vår teknik kan vi underlätta för patienterna och minska tiden för utvärdering drastiskt till allas fördel.

”Det här är ett mycket viktigt projekt för SensoDetect, att få möjligheten att hjälpa patienter att få rätt medicinering är fantastiskt. Att BUP väljer att inleda samarbete med oss är en kvalitetsstämple. Det tyder på att vår metod är efterfrågad och att det finns en innovationsvilja inom den offentliga sektorn. Dessutom öppnar det nya dörrar för att utvärdera mediciner vilket kan bli ett nytt affärsområde för oss. Hjälpa läkemedelsbolagen att jämföra sina produkter mot konkurrenternas  (Comparative Analysis) vilket är en växande marknad som vi kan bidra till.", säger VD, Jonas Hagberg, SensoDetect AB (publ.)

Jonas Hagberg

e-post: jonas@sensodetect.com