Sensodetect AB (publ) fortsätter sin lansering och signerar Indiskt distributörsavtal

Sensodetect AB (publ) har signerat ett distributörsavtal med Bitics private limitied för distribution av BERA i Indien och då framförallt New Dehli, Mumbai och Bangalore. Områdena innehar ca 60 miljoner invånare tillsammans och innebär en marknadspotential för Sensodetect på ca 500 miljoner SEK för diagnos identifiering.

Bitics är en distributör som är fokuserade på AI och tekniska lösningar samt att lansera globala tredjepartsmjukvaror i Indien.

Avtalet med Bitics innebär bara en början på lanseringen i Indien. Sensodetect kommer tillsammans med distributören registrera BERA i Indien och parallellt med registreringsprocessen börja marknadslanseringen. Sensodetect kommer fortsätta att identifiera distributörer i Indien för att kunna täcka större delar av landet.

"Potentialen för oss är stor i Indien. Med en ung befolkning och stort behov av utredningar ser vi en potential i bara detta område på ca 500 miljoner SEK. Det är på endast en mätning per patient, vid bra utfall på läkemedelsstudien på BUP kan vi minst fyrdubbla antalet mätningar per patient och då även marknadspotentialen till ca 2 miljarder SEK med en distributör som når ca 5% av befolkningen. Väldigt kul med en ny marknad och en ny distributör. jag ser fram emot arbetet som kommer." Säger Sensodetects VD Jonas Hagberg

Jonas Hagberg

e-post: jonas@sensodetect.com