• SensoDetect AB/

Vivantes sjukhus i Berlin väljer SensoDetect teknik för att mäta inverkan av dialys på patienter med njursjukdom

Av befolkningen representerar ESRD (end stage renal disease) cirka 2,2 miljoner patienter, vilka växer i en stadig takt på 4-6% per år. ESRD utgör en stor kostnad för samhället och hälso-och sjukvården då varje patient behandlas ca tre gånger per vecka i 4 timmar per gång (150 gånger per år).

En av de största utmaningarna för patienter med njursjukdom är effekterna som dialys har på hjärnan (strukturella avvikelser och kognitiv svikt). Detta kan leda till att patienten inte går på behandlingar eller missköter sina mediciner, vilket har en allvarlig inverkan på patienten och kan i slutändan leda till dödlighet.

Hittills har det inte klargjorts vad i dialys förfarandet som orsakar detta förändringar i patientens hjärna. Av denna anledning har Prof. Dr. Kuhlmann vid Vivantes sjukhuset i Berlin, lanserar en studie för att mer ingående studera hur de olika delar av hjärnstammen kan påverkas under dialys (hemodialys eller peritonealdialys). Sådan kunskap kan möjliggöra för framtida utveckling av åtgärder för att behandling och justera dialyser i förhållande till denna risk.

Med utgångspunkt i detta har Prof. Dr. Kuhlmann och SensoDetect undertecknat ett samarbetsavtal.

Prof. Dr. Kuhlmann ”Detta är en av de stora utmaningarna i njursjukvården idag. SensoDetects BERA teknik är ett mycket viktigt verktyg för oss för att kunna utreda orsaken till förändringar i patientens hjärna under dialys och finna en lösning på problemet ”.

Studien kommer att vara i tre steg.

Steg 1) en genomförbarhetstest av verktyget BERA kommer att ske på plats vid dialys enheten för Vivantes Klinikum im Friedrichshain. Studien fortsätter när bekräftade att ABR kan bedömas av BERA ostört i en dialys miljö.

Steg 2) En klinisk studie på ca 20 dialyspatienter med ESRD (njursjukdom) med mätsystemet Sensodetects auditiv hjärnstammen svar (ABR).

3) beroende på resultaten av steg-2, studera en större prospektiv studie i en större grupp patienter över en längre period med mätsystemet Sensodetects auditiv hjärnstammen svar (ABR).

”Detta är ett mycket intressant projekt där återigen vår teknik är mycket relevant när man försöker förbättra livet för patienter. Detta kan potentiellt förbättra livet för många patienter med njur sjukdom. ”, säger CEO Johan Olson, Sensodetect AB (publ.)

e-mail: jo@sensodetect.com

Prof. Dr. Martin K. Kuhlmann

Nephrologe, Diabetologe, Hypertensiologe

Ärztlicher Direktor

Chefarzt Innere Medizin – Nephrologie

Vivantes Klinikum im Friedrichshain

Tel.: +49 30 13023 1322

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SensoDetect AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 juni 2017.

Detta är ett mycket intressant projekt där återigen vår teknik är mycket relevant när man försöker förbättra livet för patienter. Detta kan potentiellt förbättra livet för många patienter med njursjukdom.
VD, Johan Olson, Sensodetect AB (Publ.)
Detta är en av de stora utmaningarna i njursjukvården idag. SensoDetects BERA teknik är ett mycket viktigt verktyg för oss för att kunna utreda orsaken till förändringar i patientens hjärna under dialys och finna en lösning på problemet.
Prof. Dr. Martin K. Kuhlmann