Nästa generations LED-härdningsteknologi från Sherwin-Williams ger energibesparingar och bättre resultat

Report this content

Idag tillkännager Sherwin-Williams en ny LED-innovation utvecklad för tillverkare inom ytbehandlingsindustrin – Fullhärdande LED. Denna banbrytande teknologi gör det möjligt att implementera LED genom hela härdningslinan, vilket öppnar för ännu större energibesparingar och kvalitetsförbättringar än tidigare.

”Vi har jobbat mot en sådan här lösning ända sedan vi introducerade LED-härdning 2012. Svårigheten har alltid varit att undvika gulningseffekter i klarlacken, och ett tag såg det faktiskt ut som att en kombination av LED- och UV-lampor var enda möjligheten. Men vi jobbade vidare och till slut lyckades R&D-avdelningen hitta en formel som fungerade. Det är nu möjligt att använda LED-lampor genom hela härdningsprocessen och därmed eliminera användningen av konventionella UV-lampor helt och hållet. På så sätt kan man uppnå en mer effektiv produktion”, säger Martin Andersson, Produktchef på Sherwin-Williams.

De låga härdningstemperaturerna hos LED gör det möjligt att härda furu och andra hartsrika träslag mer effektivt och därmed reducera antalet kasseringar. LED-lampor håller även i tusentals timmar och kräver heller ingen uppvärmningscykel, vilket gör att de övergripande underhållskostnaderna kan hållas nere och driftstoppen minskas. Dessutom avger LED-lampor varken hög värme eller skadligt ozon, vilket resulterar i mindre miljöpåverkan.

Flera företag världen över har redan implementerat LED i sina härdningslinor, och intresset växer ständigt:

”Vår medverkan på LIGNA-mässan tidigare i år bekräftade uppfattningen om att marknaden verkligen är redo; LED fanns överallt. Eftersom det ligger i tiden och vi redan är i diskussion med flera stora kunder om att implementera LED-teknologi, så känns det logiskt att vi nu tar det här sista steget och erbjuder en 100 % fullhärdande LED-lina. Vi genomförde detta som ett internt projekt utan yttre inblandning, så det återstår nu bara att testa det nya systemet tillsammans med våra maskinleverantörer och presentera det för våra befintliga LED-kunder. Vi är mycket entusiastiska över detta”, säger Martin Andersson.

Eric Uggla
Mobile: +46 704 15 15 25
Email: eric.uggla@sherwin.com

Sherwin-Williams

Martin Andersson, Product Manager Interior, EMEA
Mobile: +46 (0)70 233 81 50
Email: martin.andersson@sherwin.com

Om Sherwin-Williams Product Finishes

Genom sin avdelning Product Finishes är Sherwin-Williams en ledande aktör inom industriell ytbehandling som levererar lokala ytbehandlingslösningar i global skala till OEM-företag och underleverantörer. Med hjälp av dedikerade ytbehandlingsexperter tillför Sherwin-Williams värde till ytbehandlingsprocessen genom att erbjuda teknisk assistans på plats, skräddarsydda produkter, färg- och designservice, samt processförbättrande expertis. Sherwin-Williams drar nytta av en infrastruktur som spänner över sex kontinenter och tillhandahåller innovativa ytbehandlingsprodukter i såväl vätske- som pulverform för att skydda trä, metall och plast, samt utrustning och tillbehör som används vid applicering av ytbehandlingar. För en bättre finish, fråga Sherwin-Williams™.

Om Sherwin-Williams

Sherwin-Williams är en global ledare inom utveckling, tillverkning och försäljning av ytbehandling och relaterade produkter, med mer än 39 700 anställda och med verksamhet i 120 länder. Vi marknadsför oss genom mer än 4000 färgbutiker, bilåterförsäljare och industridistributörer. Med en årlig försäljning på 11 miljarder dollar är vi den största tillverkaren av ytbehandlingsprodukter i USA och den tredje största i hela världen.

Taggar:

Citat