Sandvik väljer industrifärg från Sherwin-Williams

Sandvik Rock Processing (SRP) har nyligen implementerat Sherwin-Williams industrifärg i sin svenska verksamhet. SRP, som tillverkar maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, kommer att använda Sherwin-Williams Kem Aqua Doppfärg och Kem Aqua 301 för att ytbehandla ett stort antal stenkrossar avsedda för global export.

Kem Aqua-produkterna innehåller ytterst små mängder lösningsmedel och kommer att ge SRP stora miljöfördelar, samtidigt som både finish och utseende förbättras:

”Vi inledde en dialog med Sherwin-Williams för ca 1,5 år sedan. Utvärderingsprocessen tog sin tid, men redan efter första testomgången blev det tydligt att produkterna uppvisade klara fördelar gentemot vår tidigare lösning. Det som lockade mest var ytbehandlingarnas vidhäftningsförmåga och vattenbeständighet, samt kvaliteten på finishen. Alla dessa faktorer var viktiga för oss, även om det bör sägas att förbättrad finish var en bonus, men detta bidrog givetvis också till vårt beslut. Färgen flyter bra, är lätt att applicera, och torkar mycket fort”, säger Jörgen Mikkelsen, Process Expert Surface Treatment, Sandvik SRP.

Experter från Sherwin-Williams besökte Sandvik flera gånger under processen för att säkerställa att precis rätt produkter valdes ut. Detta engagemang visade sig extra viktigt eftersom Sandvik också letade efter en pålitlig partner för ytterligare samarbeten:

”Sandvik är ett framtidsdrivet företag som behöver en leverantör som förstår deras behov och är villig att kontinuerligt utveckla kvalitativa och miljöanpassade produkter åt dem. Faktum är att ett nytt samarbete redan är igång då vi nu håller på att ta fram en skräddarsydd ytbehandlingsprodukt som kommer att förbättra deras produktion ytterligare”, säger Lars Sandqvist, Technical Projects Manager, Sherwin-Williams.

För mer information, vänligen kontakta:

Sherwin-Williams

Daniel Delviken, Senior Marketing Manager Europe
E-mail: daniel.delviken@sherwin.com

Eric Uggla, Pressansvarig
E-mail: eric.uggla@sherwin.com

Genom sin avdelning Product Finishes är Sherwin-Williams en ledande aktör inom industriell ytbehandling som levererar lokala ytbehandlingslösningar i global skala till OEM-företag och underleverantörer. Med hjälp av dedikerade ytbehandlingsexperter tillför Sherwin-Williams värde till ytbehandlingsprocessen genom att erbjuda teknisk assistans på plats, skräddarsydda produkter, färg- och designservice, samt processförbättrande expertis. Sherwin-Williams drar nytta av en infrastruktur som spänner över sex kontinenter och tillhandahåller innovativa ytbehandlingsprodukter i såväl vätske- som pulverform för att skydda trä, metall och plast, samt utrustning och tillbehör som används vid applicering av ytbehandlingar. För en bättre finish, fråga Sherwin-Williams™.

Om Sherwin-Williams

Sherwin-Williams är en global ledare inom utveckling, tillverkning och försäljning av ytbehandling och relaterade produkter, med mer än 34 000 anställda och med verksamhet i 120 länder. Vi marknadsför oss genom mer än 3 950 färgbutiker, bilåterförsäljare och industridistributörer. Med en årlig försäljning på 9,5 miljarder dollar är vi den största tillverkaren av ytbehandlingsprodukter i USA och den tredje största i hela världen.

Citat

Jörgen Mikkelsen, Process Expert Surface Treatment, Sandvik SRP