Sherwin-Williams™ först ut med att lansera LED-härdande lösningar för ytbehandling av trä

Report this content

Ny process för ytbehandling av trä kommer att ge betydande energibesparingar, minskade underhållskostnader och minskad miljöpåverkan.

Sherwin-Williams tillkännagav idag lanseringen av Becker Acroma™ LED-härdande ytbehandling av trä. I ett första skede kommer tekniken att användas för hem- och kontorsmöbler, köks- och badrumsinredningar, samt inomhussnickerier.

"LED-lampor generar varken hög värme eller orsakar ozon-bildning. Eftersom tekniken medför lägre temperaturer blir det möjligt att ytbehandla furu och andra hartsrika träslag mer effektivt och därmed reducera antalet kasseringar. Till skillnad från traditionell UV-härdning är Becker Acroma™ LED-ytbehandling optimerad att utnyttja UV energin vid smala toppar av UV-energi, mer specifikt 365 nm eller 395 nm (+/-20 nm). Kombinationen av att LED-lampor genererar mindre värme, nästintill fri från tungmetaller, och inte orsakar ozonföroreningar, minskar belastningen på miljön”, säger Daniel Delviken, Senior Marketing Manager Europe, Sherwin-Williams Sweden.

Tillverkare som utnyttjar LED-härdande teknik i sin produktion kan förvänta sig samma höga nivå på ytbehandlingen som med traditionell UV-härdning, men med ytterligare ett antal kostnadsbesparande fördelar. LED-teknik genererar energibesparingar på ca 40 % och bidrar även till att minska de totala underhållskostnaderna, eftersom diodernas livslängd sträcker sig över tiotusentals timmar.

Först ut att driftsätta den nya LED-tekniken blir svenska BJS. Man planerar för närvarande att byta ut ett antal UV-lampor i en av produktionslinjerna mot LED-enheter.

"Vi har genomfört en stor mängd forskning och testning för att nå till den punkt där vi nu kan dela med oss av LED-teknikens fördelar till våra träbehandlande kunder", säger Daniel Delviken. "Vi kan erbjuda LED-härdande lösningar för i stort sett alla ytbehandlingar av trä, såväl klarlack som pigmenterade system”, sammanfattar han.

Kaj Johansson på BJS är mycket nöjd med samarbetet och ser fram emot att börja använda den nya LED-tekniken. ”Sherwin-Williams ingenjörer har bistått oss med bra support vilket vi välkomnat då vi står inför en viktig milstolpe i utvecklingen mot morgondagens ytbehandling av trä. Bytet från traditionell UV-härdande teknik till LED-härdande teknik genomförs inte över en dag. Vi har tillsammans gått igenom utformningen och modifieringen av en produktionslinje och har fått hjälp med både projektplanering och testning från början till slut, vilket gör att vi nu tryggt kan se fram emot de konkurrensfördelar den nya tekniken kommer att ge oss.”

Sherwin-Williams’ Becker Acroma™ är först ut med LED-härdande ytbehandlingar av trä, en ny teknik som gör det möjligt för kunder att producera utomordentliga ytbehandlingsresultat med hjälp av den senaste – och miljömässigt bästa – processen.

Om Sherwin-Williams Product Finishes

Sherwin-Williams Product Finishes Division är, tack vare innovativa produkter och extraordinär service, ledande inom industriell ytbehandling och erbjuder högteknologiska flytande och pulverbaserade ytbehandlingslösningar för tillverkare inom metall, plast och träindustrin inom områden som jordbruks- och entreprenadmaskiner, vindenergi, medicinsk diagnostik, elektronik, byggnadsprodukter, militärutrustning, möbler, kök och badrum, golv, skivmaterial, inom- och utomhussnickerier samt övrig ytbehandling. Med ett nätverk av tillverkning, tekniskt kunnande och distribution som spänner över sex kontinenter är vi en global samarbetspartner.

I vår strävan att hjälpa våra kunder mot ständiga förbättringar har vi vad som krävs för att ge våra kunder tillgång till avancerade och innovativa ytbehandlingssystem genom omfattande tekniska resurser, design- och färgexpertis samt både lokal och regional tillverkningssupport – allt i en global skala. För en bättre ytbehandling – fråga Sherwin-Williams.™

Om företaget Sherwin-Williams

Sherwin-Williams är en global ledare inom utveckling, tillverkning och försäljning av ytbehandling och relaterade produkter, med mer än 32 000 anställda och med verksamhet i 109 länder. Vi marknadsför oss genom mer än 3 950 färgbutiker, bilåterförsäljare och industridistributörer. Med en årlig försäljning på 7,8 miljarder dollar är vi den största tillverkaren av ytbehandlingsprodukter i USA och den tredje största i hela världen.

Taggar:

Citat

LED-lampor generar varken hög värme eller orsakar ozon-bildning. Eftersom tekniken medför lägre temperaturer blir det möjligt att ytbehandla furu och andra hartsrika träslag mer effektivt och därmed reducera antalet kasseringar. Kombinationen av att LED-lampor genererar mindre värme, nästintill fri från tungmetaller, och inte orsakar ozonföroreningar, minskar belastningen på miljön.
Daniel Delviken, Sherwin-Williams
Vi har genomfört en stor mängd forskning och testning för att nå till den punkt där vi nu kan dela med oss av LED-teknikens fördelar till våra träbehandlande kunder. Vi kan erbjuda LED-härdande lösningar för i stort sett alla ytbehandlingar av trä, såväl klarlack som pigmenterade system
Daniel Delviken, Sherwin-Williams
Kaj Johansson, BJS