Sherwin-Williams lanserar revolutionerande vattenburen UV-lösning för ytbehandling av utomhuspaneler

En ny vattenburen UV-lösning för ytbehandling av utomhuspaneler minskar torktiden med upp till 50 procent, möjliggör snabbare produktion, ökar produktiviteten, samt ger förbättrad staplingskapacitet.

Sherwin-Williams tillkännagav idag lanseringen av en ny ytbehandlingslösning för utomhuspaneler. Laqvin Fast Dry WB UV – som finns tillgänglig både som basfärg och grundfärg – gör att torktiden vid ytbehandling av utomhuspaneler minskar dramatiskt.

Tidsbesparingar i torkningsprocessen ger tillverkare av utomhuspanelfärg ett flertal fördelar; i första hand avsevärt snabbare produktion och därmed också kraftigt ökad produktivitet.

”Under R&D-processen fokuserade vi på att utveckla en lösning som kunde leverera bästa tänkbara finish med snabbast möjliga produktionstid. Därför drog vi nytta av våra erfarenheter från härdningsindustrin, och särskilt från det vi lärt oss om UV-torkningsprocessen”, säger Andreas Ehn, Product Manager Exterior på Sherwin-Williams.

UV-torkning är en ganska vanlig teknik inom ytbehandlingsindustrin, men det här är första gången tekniken har lyckats appliceras på utomhuspanelfärg. Genom att lägga till utrustning för UV-torkning kan de flesta tillverkare av utomhuspanelfärg minska torktiden med upp till 50 procent, potentiellt sett ännu mer. Med hjälp av UV-lampor kan torktiden i en optimerad produktionslinje reduceras till så lite som fyra och en halv minut.

Ytterligare en stor fördel med Laqvin Fast Dry WB UV är de förbättrade staplingsmöjligheter som lösningen medför. Eftersom färgen blir torr och hård när den stelnar så kan lastpallar nu staplas på varandra utan att skada den nybehandlade ytan. Detta innebär i sin tur en betydande minskning av antal kasseringar och kostsamma returer som är vanliga inom industrin.

”Våra lösningar är kända inom ytbehandlingsindustrin för sin förmåga att utstå påfrestningar och för sin högkvalitativa finish. Med Laqvin Fast Dry UV har vi nu överfört denna teknologi till industrin för utomhuspanelfärg och öppnat upp nya möjligheter för branschens tillverkare”, avslutar Andreas Ehn.

För mer information, vänligen kontakta:

Sherwin-Williams

Daniel Delviken, Senior Marketing Manager Europe
E-mail: daniel.delviken@sherwin.com

Eric Uggla, PR-konsult
E-mail: eric.uggla@sherwin.com

Genom sin avdelning Product Finishes är Sherwin-Williams en ledande aktör inom industriell ytbehandling som levererar lokala ytbehandlingslösningar i global skala till OEM-företag och underleverantörer. Med hjälp av dedikerade ytbehandlingsexperter tillför Sherwin-Williams värde till ytbehandlingsprocessen genom att erbjuda teknisk assistans på plats, skräddarsydda produkter, färg- och designservice, samt processförbättrande expertis. Sherwin-Williams drar nytta av en infrastruktur som spänner över sex kontinenter och tillhandahåller innovativa ytbehandlingsprodukter i såväl vätske- som pulverform för att skydda trä, metall och plast, samt utrustning och tillbehör som används vid applicering av ytbehandlingar. För en bättre finish, fråga Sherwin-Williams™.

Om Sherwin-Williams

Sherwin-Williams är en global ledare inom utveckling, tillverkning och försäljning av ytbehandling och relaterade produkter, med mer än 34 000 anställda och med verksamhet i 120 länder. Vi marknadsför oss genom mer än 3 950 färgbutiker, bilåterförsäljare och industridistributörer. Med en årlig försäljning på 9,5 miljarder dollar är vi den största tillverkaren av ytbehandlingsprodukter i USA och den tredje största i hela världen.

Citat

Andreas Ehn, Product Manager Exterior på Sherwin-Williams