Sherwin-Williams öppnar toppmodern pulverfabrik i Polen

Den 28 april 2016 slog Sherwin-Williams officiellt upp portarna till företagets nya pulverfabrik i Poznan i östra Polen. I centrum för den 3 000 m2 stora anläggningen står två nya pulverinnovationer: Powdura® Sprint™ – en låghärdande teknologi för MDF – och Powdura OneCure™ – ett revolutionerande ytbehandlingssystem för dry-on-dry-applicering. Båda teknologierna har utvecklats för att erbjuda kunderna högre kvalitet, större energibesparingar och ökad effektivitet.

Den nya fabriken i Polen innehåller toppmodern produktionsutrustning och ett fullt utrustat färglabb. Invigningen gick av stapeln 28:e april i år, men fabriken har varit i bruk sedan början av 2016 och arbetet med att förse tillverkare och ytbehandlare med den nya teknologin har redan inletts.

Hittills har vi fått bra respons på Powdura OneCure och vi ser också att intresset för pulverbaserade lösningar för trä växer överlag. Ett av våra mål är att kunna erbjuda en komplett global service till OEM-kunder inom elektronik och tung utrustning och samtidigt skräddarsy högteknologiska pulver åt regionala ytbehandlingsbutiker och underleverantörer. Vi tror att vår nya pulverfabrik kommer att göra detta möjligt”, säger Thomas Bergdahl, President och General Manager, EMEA.

Förutom nya tillverkningstekniker och ett brett utbud av pulverplattformar så innebär den nya fabriken också att Sherwin-Williams kan öka värdet på sitt erbjudande.

Kunderna kan nu få en leverantör som ansvarar för att matcha färg och prestanda för både vätske- och pulverbehandlade ytor. Sherwin-Williams har pulverfabriker i USA, Kanada, Mexiko, Kina, och nu Polen, vilket innebär att globala kunder kan få tillgång till vårt utbud och lokal teknisk support med konsekvent kvalitet, färg, glans och prestanda över hela världen”, säger Bergdahl.

Pulverytbehandlingar är extremt tåliga och hållbara och egenskaper såsom UV-motstånd, flexibilitet and kemisk resistens kan byggas in. Appliceringen är mycket snabb och enkel och det räcker med en förhållandevis låg skicklighetsnivå hos operatören för att skapa en förstklassig finish. Powdura OneCure erbjuder även ökade överföringseffektiviseringar, vilket leder till lägre kostnad per m2 jämfört med andra pulverlösningar på marknaden.

Med Powdura OneCure får våra kunder tillgång till ett anpassningsbart primer- och topcoatsystem som bara behöver härdas en enda gång efter appliceringen. Detta innebär att ett helt steg i ytbehandlingsprocessen kan elimineras, vilket sparar både tid och energi. Eftersom Powdura OneCure är utvecklad för att kunna erbjuda högre prestanda och effektivare produktion är jag övertygad om att många kunder kommer att omfamna den här teknologin inom kort”, avslutar Bergdahl.

Taggar:

Citat