Ett jättelyft för tågens strömförsörjning

I Häggvik och Eskilstuna pågår just nu en febril verksamhet för att öka strömförsörjningen till tågtrafiken i Mälarområdet. I dagarna anländer de jättelika transformatorer som ska säkra stabil el till tågen.

”Ankomsten av de nya transformatorerna är en milstolpe i arbetet med att förstärka strömförsörjningen”, säger Åke Hedlund, projektledare på Siemens som har totalentreprenaden på uppdrag av Trafikverket (fd Banverket).

”Sex transformatorer som vardera väger 44-60 ton ska lyftas in i de två omformarstationerna. För att lyckas med detta är hustaken avlyftbara.”

Omformarstationen i Häggvik har en totalyta på över 1 000 kvadratmeter.

”Vi har gjort allt för att omformarstationerna ska smälta in i den lokala miljön. Bland annat har huset fått tegelfasad och tegelmur mot omgivande vägar.”

Omformarstationerna sköter omvandlingen av spänningen till rätt nivå innan elen går ut i tågledningarna och. Samtidigt omvandlas frekvensen från 50 Hz till drygt 16 Hz. Transformatorerna är en viktig del.

Den tekniska lösningen är helt nyutvecklad och bygger på så kallad HVDC-teknik (High Voltage Direct Current).

”Det är första gången i världen som denna teknik används för banströmsförsörjning”, berättar Åke Hedlund. ”Det fina med tekniken är att de statiska frekvensomriktarna kan byggas väldigt platsbesparande. Detta är en stor fördel särskilt i Häggvik där det är ont om plats”.

Omformarstationerna ska tas i drift under 2011 och blir en välkommen kapacitetsökning till passagerar- och godstrafiken i hela Mälardalen. Hela investeringen är värd cirka 400 miljoner kronor.

Åke Hedlund, Siemens AB, Energy Sector
mobil: 070-728 14 12, e-post: ake.hedlund@siemens.com

Anne Ostelius, Siemens AB, Corporate Communications
mobil: 070-728 14 56, e-post: anne.ostelius@siemens.com

Ladda ned bilder från:

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder tjänster, produkter och lösningar som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy