Ett nytt verktyg i kampen mot bröstcancer

Siemens har utvecklat världens första multifunktionella ultraljudssystem som automatiskt ger tredimensionella bilder av hela bröstet. Det nya systemet ger ökad diagnostisk säkerhet för kvinnor med tät bröstvävnad och kan blir ett viktigt verktyg för att upptäcka cancer på ett tidigt stadium.

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor. Antalet drabbade ökar över hela världen, vilket gör det ännu viktigare att upptäcka sjukdomen i ett tidigt skede. God- och elakartade brösttumörer kan dock se ut på många olika sätt och det är svårt att ställa diagnos genom medicinsk bildhantering. Mammografi är fortfarande förstahandsval för detektion och screening av bröstcancer, men är inte en lika effektiv metod för kvinnor med tät bröstvävnad. Ju tätare vävnaden är – det vill säga ju mer körtelvävnad och ju mindre fett den innehåller – desto mindre radiolucent är den. Detta gör det svårare att läsa röntgenbilderna, eftersom både tät vävnad och tumörer ser vita ut. En studie som publicerades i New England Journal of Medicine visade att kvinnor med tät bröstvävnad löper fem gånger så hög risk att drabbas av bröstcancer. Ultraljudsundersökningar har länge använts för att diagnostisera lesioner som har upptäckts vid mammografi. Vid ultraljud används högfrekventa ljudvågor istället för joniserande strålning och därför är vävnadens densitet inte något bekymmer. Ultraljud visar om en avvikelse är solid eller fylld med vätska och därmed mjuk. Lesionens fasthet kan vara en indikation på huruvida den är malign. En studie som publicerades i Journal of the American Medical Association visade att man kunde diagnostisera 28 procent fler cancerfall när rutinmässig mammografi kompletterades med ultraljudsscreening. Siemens nya ACUSON S2000 Automated Breast Volume Scanner (ABVS) ger bättre diagnostiska möjligheter än konventionellt ultraljud vid undersökning av bröst. Systemet är utformat för att samla in tredimensionella ultraljudsbilder av hela bröstet, vilket ger bättre överblick över förändringarna i bröstet. Undersökning kan utföras av utbildad personal och informationen kan därefter granskas av ansvarig läkare, samtidigt som hela den inscannade volymen dokumenteras och kan eftergranskas vid behov. Det ger en avlastning och besparing på läkartid. Patienterna kan med ABVS också erbjudas ultraljud i direkt anslutning till screeningen utan att behöva kallas igen i efterhand. ”ABVS är en ny teknik som skapar ett helt annat arbetsflöde och ger möjligheter till snabbare undersökning med ultraljud än tidigare varit möjligt”, säger Anders Sjöström, chef för Ultraljud inom Siemens AB. ”ABVS är synnerligen lämpligt för mindre och mer kompakta bröst som är dels den högsta riskgruppen, dels den svåraste typen att undersöka vid mammografi. Ultraljud möjliggör också studier på yngre kvinnor i riskgrupper, fler eller tätare undersökningar och det har också fördelar vid uppföljning av patienter som genomgått behandling.” ”Det är en unik och viktig möjlighet att kunna se bröstet i frontalplan, hela vägen från bröstvårtan till bröstväggen, vilket inte är möjligt vid konventionellt tvådimensionellt ultraljud. Automatisk volyminsamling med ultraljud kan även användas för att undersöka högriskpatienter, exempelvis kvinnor med bröstcancer i släkten, kvinnor med genetiska riskfaktorer eller kvinnor som har fått eller får cancerbehandling.” Pressbilder finner du på www.siemens.se/press För ytterligare information kontakta: Anders Sjöström Siemens AB Siemens Healthcare Tel: 040-59 26 15, mobil: 0705-988988 e-post: anders.sjoestroem@siemens.com Anne Ostelius Siemens AB Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56 e-post: anne.ostelius@siemens.com