• Siemens/

Innovationsnyhet: Helt integrerat MR- och PET- system för helkroppsundersökningar

I det nya hybridsystemet har Siemens för första gången lyckats med att integrera en MR-kamera (Magnetic Resonance Tomography) och ett PET-system (Positron Emission Tomography) i ett helkroppssystem. En prövning för klinisk användning har inletts med syfte att använda systemet exempelvis inom onkologi, såsom tidig tumördiagnostik, planering och uppföljning av behandlingar.

”Detta är ett av de mest intressantaste utvecklingsområdena inom bilddiagnostiken och skapar helt nya möjligheter att ställa diagnos på många olika sjukdomar, såsom neurologiska och onkologiska sjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar”, säger Håkan Ahlström, professor och överläkare vid bild- och funktionsmedicinskt centrum i Uppsala.

Biograph mMR-systemet har installerats på universitetssjukhuset Klinikum rechts der Isar vid Tekniska universitetet i München, Tyskland. Syftet är att diagnostisera sjukdomar i ett mycket tidigt skede och att följa sjukdomens förlopp. Bland annat vill man använda informationen för att utveckla en individuell behandlingsplan för varje patient.

De första forskningsresultaten visar att helkroppsundersökning med mMR-systemet genomförs på mindre än halva tiden jämfört med om MR- och PET-undersökningarna genomförs var för sig.

”Att kunna kombinera MR- och PET-information som samlats in från en exakt samtidig inskanning är helt unikt och väcker förhoppningar om att man nu tidigare kommer att kunna avgöra hur en tumör svarar på en viss behandling. Det skulle ge sjukvården ett nytt hjälpmedel för att anpassa en behandling till patientens specifika behov”, berättar Lars Filipsson, produktchef för Biograph mMR på Siemens AB.

Ladda ned bilder här

Lars Filipsson
Healthcare
Tel: 08-730 75 41, mobil: 070-647 60 70
e-post: lars.filipsson@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom elektronik och elteknik och verkar inom de tre sektorerna Industry, Energy och Healthcare. Företaget har ungefär 400 000 anställda som arbetar med att utveckla och tillverka produkter, utforma och installera system samt erbjuda skräddarsydda lösningar. Omsättningen överstiger 77 miljarder euro. I över 160 år har Siemens stått för innovation, kvalitet och pålitlighet i en internationell verksamhet.

Siemens Sverige verkar inom områdena industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, IT och kommunikation, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på cirka 18 miljarder kronor och vi är idag ungefär 4 600 medarbetare.

Siemens Healthcare är en av världens största leverantörer till hälsovården. Siemens Healthcare är det första integrerade vårdföretaget som kan erbjuda både bilddiagnostik och laboratoriediagnostik, terapi och IT-lösningar, kompletterade med konsult- och supporttjänster. Med kärnkompetens och innovativ styrka levererar Siemens Healthcare lösningar över hela vårdkedjan, från förebyggande och tidig upptäckt, till diagnos, terapi och vård. Företaget sysselsätter cirka 49 000 människor i hela världen och omsätter 11,2 miljarder euro. Senaste affärsåret redovisade Siemens Healthcare en vinst på 1,2 miljarder euro.
Läs mer på www.siemens.se