Kardiologer föredrar Somatom Definition Flash

CTA (computed tomography angiography) har blivit en viktig metod inom hjärtbildgivning under de senaste åren. Somatom Definition Flash ger kardiologerna många möjligheter att ytterligare minska stråldosen och användningen av kontrastmedel vid CTA-undersökningar.

Minskad stråldos i klinisk rutin med Dual Source CT
Med Siemens-skannern kan man visa hela hjärtvolymen med endast ett hjärtslag – oberoende av patientens hjärtfrekvens. Detta är ett stort utvecklingssteg för CTA-undersökningar av kranskärl, där den konventionella tekniken hittills har krävt betydligt högre stråldoser. Med Somatom Definition Flash kan man avsevärt minska CTA-strålningsdosen i klinisk rutin till ett intervall som är lägre än en millisievert för en majoritet av patienterna.

"Sedan vi installerade Definition Flash har stråldosen legat mycket lågt vid hjärtundersökningar, i många fall under en millisivert" säger Anders Persson, läkare och chef för CMIV (Center for Medical Image Science and Visualization) i Linköping.

Minskad användning av kontrastmedel
Somatom Definition Flashs potential för lågdosskanning gynnar även patienter med hjärtklaffsjukdom som ordinerats en TAVI (Transcatheter Aortic Valve Implantation)* och måste undersökas med CT inför denna procedur.

TAVI-patienter har normalt flera sjukdomar och lider ofta av njursvikt. De kan inte bryta ner större mängder kontrastmedel, som ofta måste tillföras vid en CTA för att visa kranskärlen och aorta.

”Med Somatom Definition Flash kan man minska mängden kontrastmedel avsevärt”, säger Anders Persson. ”En konventionell CT-undersökning med ett röntgenrör kräver exempelvis 100 och ibland 150 milliliter kontrastmedel vid undersökning av bukaortan. Med Definition Flash behöver vi i många fall bara 30 milliliter.”

För mer information om Somatom Definition Flash, kontakta:

Lars Karlsson
Produktchef CT / Datortomografi
e-post: lars.lk.karlsson@siemens.com

* TAVI-behandlingar är minimalt invasiva och passar särskilt bra för äldre patienter med en hög perioperativ risk vid hjärtoperationer. Det kopplar implanteringen av en konstgjord hjärtklaff med en ballongvidgning i kateterlaboratoriet. Den stora fördelen är att patientens bröstkorg inte behöver öppnas, då den nya klaffen förs in genom femoralartären eller genom ett mindre snitt mellan revbenen.

Siemens är ett av världens största företag inom elektronik och elteknik och verkar inom de tre sektorerna Industry, Energy och Healthcare. Företaget har ungefär 400 000 anställda som arbetar med att utveckla och tillverka produkter, utforma och installera system samt erbjuda skräddarsydda lösningar. Omsättningen överstiger 77 miljarder euro. I över 160 år har Siemens stått för innovation, kvalitet och pålitlighet i en internationell verksamhet.

Siemens Sverige verkar inom områdena industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, IT och kommunikation, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på cirka 18 miljarder kronor och vi är idag ungefär 4 600 medarbetare.

Siemens Healthcare är en av världens största leverantörer till hälsovården. Siemens Healthcare är det första integrerade vårdföretaget som kan erbjuda både bilddiagnostik och laboratoriediagnostik, terapi och IT-lösningar, kompletterade med konsult- och supporttjänster. Med kärnkompetens och innovativ styrka levererar Siemens Healthcare lösningar över hela vårdkedjan, från förebyggande och tidig upptäckt, till diagnos, terapi och vård. Företaget sysselsätter cirka 49 000 människor i hela världen och omsätter 11,2 miljarder euro. Senaste affärsåret redovisade Siemens Healthcare en vinst på 1,2 miljarder euro.
Läs mer på www.siemens.se