Läkemedelsinformation till patienten vinnare av Meliorstipendiet

Årets Meliorstipendium tilldelas en lösning för läkemedelsinformation som underlättar information från vårdgivare till patient och minskar risken för felmedicinering vid patientens hemgång.

Meliorstipendiet inrättades av Siemens 2007 för att visa vilken betydelse den elektroniska journalen har för sjukvården men också för att peka på möjliga förbättringar. I år delades Meliorstipendiet ut den 25 september i Stenungsund under Melior och Obstetrix användarkonferens. Vinnaren fick en resa för två till konferensen ”World of Health IT” i Barcelona i mars 2010. Det vinnande projektet är en lösning som innebär att presentera en samlad läkemedelsinformation till patienten, information som redan finns i patientens elektroniska journal. Genom att enkelt kunna skriva ut information i ett samlat format blir det enklare för personal att lämna korrekt information till patienter och anhöriga vid utskrivning. Syftet är att förbättra kommunikationen av den medicinska informationen såsom aktuella läkemedel och planering av patientens vård. Patientsäkerheten ökar också då risken för felmedicinering minskar. Motiveringen till den utvalda vinnaren är: ”projektet Läkemedelsinformation till patienten har på ett intelligent och kreativt sätt visat hur man kan återanvända information som registrerats i den elektroniska journalen Melior. Projektet har tydliggjort värdet av ett IT-stöd som utvecklas utifrån verksamhetens och patienternas behov.” Bakom det vinnande bidraget står projektet Läkemedelsinformation till patienten och Pia Ferhm vid Universitetssjukhuset i Lund. För ytterligare information kontakta: Jan Hernell Siemens AB Healthcare Sector Tel: 08-730 72 29, mobil: 073-077 53 13 e-post: jan.hernell@siemens.com Melior Melior från Siemens är Sveriges mest utbredda elektroniska journalsystem. Cirka 40 procent av sjukvården använder Melior som journalsystem för att skriva och läsa journalinformation. Det innebär att Melior bidrar till mycket stora nyttoeffekter i svensk sjukvård. Utan elektronisk journal vore det idag svårt att bedriva en effektiv sjukvård. Med den elektroniska journalen uppnår sjukvården idag högre patientsäkerhet och rationellare personalanvändning. Meliorstipendiet Genom det nya stipendiet vill Siemens uppmärksamma den stora betydelsen som elektroniska journalsystem har idag samt de effekter som är möjliga att uppnå. Stipendiet kan sökas av dem som kan redovisa ett projekt, en studie eller andra aktiviteter där