• Siemens/

Landstinget Gävleborg först med att skicka elektroniska läkarintyg till Försäkringskassan

Landstinget Gävleborg har som första landsting infört en lösning som gör att man kan skicka elektroniska läkarintyg till Försäkringskassan direkt från journalsystemet. Den nya lösningen som utvecklats av Siemens fungerar som en fristående modul som kopplas till journalsystemen. Hela informationsflödet från läkaren till Försäkringskassan blir nu både enklare och säkrare.

Torsdagen den 26 maj skickades det första elektroniska läkarintyget från onkologkliniken i Gävle till Försäkringskassan. Det innebär att Landstinget Gävleborg som första landsting använder det nya moderna sättet att hantera läkarintyg. Ett omfattande projekt har genomförts i samverkan mellan Landstinget Gävleborg, Försäkringskassan, Sveriges Kommuner och Landsting och Siemens. Därmed är Siemens den första leverantör som har certifierats och blivit godkänd av Försäkringskassan för att skicka elektroniska läkarintyg.

Meningen är att skapa förbättringar för patienten, vården och Försäkringskassan genom att göra intygsprocessen enklare och mer effektiv. Det uppnås bland annat genom att koppla intygsskrivandet till vårdens journalsystem och se till att överföringen av intyget till Försäkringskassan går snabbt. Kvaliteten på läkarintygen kommer att förbättras eftersom ett intyg inte kan skickas iväg utan att alla obligatoriska fält är ifyllda.

För läkaren är det nu enkelt att direkt från journalsystemen Melior eller Obstetrix skapa ett läkarintyg utan att skriva in uppgifter som redan finns i systemet. Den nya lösningen kan användas som en fristående modul vilket gör att den kan integreras med journalsystem från andra leverantörer.

De tekniska lösningarna följer den nationella IT-strategin för vård och omsorg. Det innebär att överföringen av intygen sker på ett mycket säkert sätt. Läkaren måste identifiera sig med ett s k smart kort när han/hon överför läkarintyget.

Projektet har finansierats av regeringens ”sjukskrivningsmiljard”. De landsting som har tagit fram en plan för hur man ska införa elektroniska läkarintyg senast i december 2011 kommer att få ett särskilt ekonomiskt bidrag. Sammanlagt finns 100 miljoner till förfogande för de svenska landstingen vilket påskyndar införandet.

Projektet är en del av den nationella strategin för eHälsa och stöds aktivt av Centrum för eHälsa och Inera AB som har samordnat insatserna.

Kontakter för ytterligare information:

Marknadschef Jan Hernell, Siemens AB
Jan.hernell@siemens.com

Projektledare Ann-Britt Hedblom, Landstinget Gävleborg
ann-britt.hedblom@lg.se

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 18 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Healthcare Sector är en av världens största leverantörer till hälso- och sjukvården och trendsättare inom bild- och laboratoriediagnostik samt IT-lösningar. Vi erbjuder produkter och lösningar genom hela vårdkedjan: från förebyggande och tidig upptäckt till diagnos, vård och behandling. Genom att optimera arbetsflöden skapar vi en bättre och mer kostnadseffektiv vård.

Läs mer på www.siemens.se/healthcare