Landstinget sparade 20 miljoner kronor på två år

Energisparprojektet inom Landstinget i Östergötland har avslutat sitt andra uppföljningsår och resultatet hittills är en besparing på över 20 miljoner kronor på två år. Under samma period minskade koldioxidutsläppen med 3 800 ton.

Ökande kostnader för energianvändning, ett generellt moderniseringsbehov samt miljömål att uppnå var bakgrunden till Landstingets energisparprojekt för vilket Siemens kontrakterades som totalentreprenör. Siemens genomförde installationer, ombyggnationer samt utbildning av landstingets driftsorganisation under 2008. Sedan dess pågår uppföljningsfasen där Siemens tillsammans med Dalkia ser till att besparingarna fortsätter.

”Vi har satsat drygt 78 miljoner kronor för att sänka energikostnaderna och nu ser vi resultatet. Med de årliga energiprishöjningarna inräknade har projektet sparat 20 miljoner kronor, vilket är mer än vi räknat med. Det här energisparprojektet utgör en stor del i vårt arbete för att nå de energisparmål vi har inom vår verksamhet, säger Lina Hallberg, energicontroller och projektledare på landstinget.

Exempel på åtgärder är installation av återvinningsaggregat, energieffektivare fläktar och optimering av ventilationssystemen, utbyte av olja mot pellets, värmepumpar och fjärrvärme, samt åtgärder för vatteneffektivisering på toaletter och tappställen.

”Att genomföra ett installationsprojekt i över 100 byggnader i större och mindre fastigheter över hela länet är i sig en utmaning, men det är inte enbart installationerna och ombyggnationerna som sparar energi. Det är kunskapen, engagemanget och samarbetsförmågan hos de personer som ska ”köra” fastigheterna som är avgörande för resultatet. Där har Landstinget, Dalkia och vi inom Siemens lyckats skapa ett framgångsrikt team som arbetar strukturerat för att upprätthålla och förbättra besparingsresultatet”, säger Björn Wiström, kundansvarig hos totalentreprenören Siemens AB.

Lina Hallberg
Landstinget i Östergötland
FM Centrum
e-post: lina.hallberg@lio.se

Björn Wiström
Industry Sector
Tel: 011-440 63 49, mobil: 0708-718 749
e-post: bjorn.wistrom@siemens.com

Anne Ostelius
e-post: anne.ostelius@siemens.com

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 405 000 anställda i 190 länder och omsätter 76 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. I Finspång arbetar cirka 2 600 med utveckling och tillverkning av ång- och gasturbiner för världsmarknaden. Läs mer på www.siemens.se