Malmö är Europas tredje mest miljövänliga storstad

Malmö är Europas tredje mest miljövänliga storstad, visar en internationell miljöstudie. Malmö slår Stockholm när det gäller lägre energianvändning i bostadshus, återvinning av avfall och bevarandet av grönområden.

European Green City Index är en oberoende miljöstudie genomförd av Economist Intelligence Unit på uppdrag av Siemens, det gröna infrastrukturföretaget. Studien kartlägger hur miljön påverkas i 31 europeiska storstäder och presenteras i form av ett miljöindex. Städerna har utvärderats utifrån åtta kategorier: koldioxidutsläpp, energi, byggnader, transporter, luftkvalitet, miljöstyrning, vatten samt avfall och användning av mark.

– Malmö får en mycket bra placering i miljöindexet. Samtidigt är det intressant att få veta på vilka områden vi behöver förbättra oss, säger Anders Rubin (S), kommunalråd med ansvar för boende och infrastruktur.

Malmö ligger i topp i kategorin Byggnader, före både Stockholm och Berlin som delar på andraplatsen. Exempelvis har Malmö lägre energianvändning i bostadshus och höga krav på energieffektivitet i nya byggnader. Kraven är till och med högre än de nationella normerna i Sverige.

– Västra Hamnen är ett utmärkt exempel på hur höga krav gynnar en hållbar stadsutveckling, där energieffektiva bostadsområden försörjs till 100 procent av lokalt producerad förnybar energi. Nu tar vi nästa steg med den nya stadsdelen Hyllie som vi vill ska utvecklas till Öresundsregionens klimatsmartaste stadsdel, säger Anders Rubin.

Även i kategorin Avfall och användning av mark hamnar Malmö på första plats i indexet, långt före Köpenhamn och Stockholm som kommer på åttonde respektive nionde plats. Malmö återvinner 46 procent av sitt avfall, jämfört med 18 procent för genomsnittet, vilket gör staden till ett internationellt föredöme.

European Green City Index initierades av Siemens och lanserades för första gången 2009. Studien används idag för jämförelser och som diskussionsunderlag av beslutsfattare i Europas städer. Varje stad har kartlagts med hjälp av 30 indikatorer, något som gör miljöstudien till den mest omfattande någonsin.

– Den ökade urbaniseringen innebär stora miljömässiga utmaningar. Samtidigt ökar konkurrensen om företagsetableringar och investeringar. Med denna studie om hållbara städer vill Siemens öka kännedomen om miljöutmaningarna och skapa en dialog med beslutsfattare i städer. Med en miljöportfölj bestående av bland annat energieffektivisering av byggnader, vindkraft, smarta elnät och laddningslösningar för elbilar, kan vi bidra som partner i de svenska städernas strävan att leva upp till sina miljömässiga ambitioner, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens i Sverige.

Ladda ned grafer och bilder

Anders Rubin
(S) kommunalråd, Malmö stad

Anders.rubin@malmo.se

Anne Ostelius
Pressansvarig, Siemens AB
anne.ostelius@siemens.com

Om Siemens
Siemens är det gröna infrastrukturföretaget
som utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Koldioxidfri elproduktion i form av vindkraft och solkraft, smarta byggnader och smarta elnät, e-mobilitet samt energieffektiva byggnader och industrier, är några exempel.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 18 miljarder kronor. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Vi finns på ett 40-tal orter i Sverige, bland annat Upplands Väsby där vi har vårt huvudkontor. I Finspång är vi 2 600 anställda som jobbar med utveckling, tillverkning och marknadsföring av ång- och gasturbiner för världsmarknaden.