Matematisk metod ger sänkt stråldos inom datortomografin

Dosreduktion har under många år varit högsta prioritet för Siemens för att ge både personal och patienter bäst sjukvård till minsta möjliga risk. Nu introducerar Siemens nästa stora lågdoslösning, IRIS, iterativa rekonstruktioner i bildrymden.

Än en gång sätter Siemens standarden för hur låg dos som kan användas vid datortomografiundersökningar. Med introduktionen av iterativa rekonstruktioner, IRIS, kan Siemens mest avancerade datortomografer, Somatom Definition, leverera enastående diagnostisk bildkvalitet till lägre stråldos än någonsin tidigare. Bildintrycket är samma som läkaren är van vid sedan tidigare men IRIS ger färre artefakter och ökad bildskärpa. Stråldosen kan sänkas med upp till 60 procent i många dagliga rutinundersökningar. IRIS börjar levereras redan under våren 2010. Bilder finner du på www.siemens.com/press Bildmaterial: Datortomografibilder av en bukundersökning med vanlig full stråldos och vanlig rekonstruktion (Fig. 1A) och 60 procent lägre stråldos rekonstruerade med IRIS - iterativa rekonstruktioner i bildrymden (Fig. 1B). Samma goda bildkvalitet kan observeras trots att Fig. 1B är undersökt med signifikant lägre stråldos. För ytterligare information kontakta: Lars Karlsson Siemens AB Healthcare Sector Tel: 070-353 35 98 e-post: lars.lk.karlsson@siemens.com www.siemens.com/low-dose Anne Ostelius Siemens AB Corporate Communications Tel: 070-728 14 56 e-post: anne.ostelius@siemens.com