Moderniserad teknik minskade fjärrvärmebehovet med 80 procent

I Gustavsbergs porslinsfabrik söder om Stockholm tillverkar man sanitetsporslin, vilket kräver stora mängder energi. Ett energieffektiviseringsprojekt tillsammans med Siemens ledde till att fjärrvärmebehovet minskade från nära 14000 Mwh till cirka 2800 Mwh, eller 80 procent.

För Gustavsberg är det en tradition att ständigt bidra till att vatten och energi används på ett effektivare sätt både hos kunderna och i tillverkningen. Därför inledde företaget 2007 ett energieffektiviseringsprojekt med Siemens inom ramen för ett Performance Contracting-avtal, en avtalsform som innebär garanterade energibesparingar. Siemens började med en energiinventering som resulterade i en rad åtgärder för att minska energianvändningen och miljöbelastningen. Bland annat installerades nya värmeväxlare, ny byggnadsautomation samt värmepumpar som återvinner rökgasvärme från brännugnar. "Värmeåtervinningen är central och har lett till att vi har kunnat gå från ett stort behov av fjärrvärme till nästan inget behov alls", berättar Nils-Olof Engdahl, inköpschef vid Villeroy & Boch Gustavsberg AB och tillägger: "Att energieffektivisera en produktionsanläggning fordrar en stor kompetens och hade inte Siemens funnits med hade vi inte gett oss in i det här". Investeringarna har finansierats med hjälp av Siemens. Redan första året, när alla åtgärderna var genomförda, blev projektet resultatpositivt genom att besparingarna blev större än vad som kalkylerats. Avtalstiden är sex år och under denna tid fortsätter Gustavsbergs och Siemens gemensamma arbete med att optimera och ytterligare sänka energianvändningen. Återbetalningstiden är cirka tre år på grund av bättre sparresultat och kraftigt stigande energipriser. Bilder finns tillgängliga för nedladdning på: https://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/press1/fackpress/fackpress_BT/Pages/091111_Moderniserad_teknik_minskade_fjarrvarmebehovet_med_80_procent.aspx För ytterligare information kontakta: Anne Ostelius Siemens AB Corporate Communications Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56 e-post: anne.ostelius@siemens.com Nils-Olof Engdahl Villeroy & Boch Gustavsberg AB Tel: 08-570 393 07, mobil: 070-591 32 04 e-post: nils-olof.engdahl@gustavsberg.com