Ny, energisnål sorteringsmaskin till Posten

Siemens har fått en order från Posten på en ny, energisnål sorteringsmaskin. Maskinen kan hantera upp till 50 000 kuvert i timmen och är därmed världens snabbaste system. Fördelarna för Posten är högre produktivitet, minskad energianvändning och en varsammare posthantering.

”Den svenska Posten får det snabbaste systemet för storbrevsförsändelser som finns på marknaden idag. Dessutom är energianvändningen upp till 20 procent mindre än föregångarna. Det innebär en avsevärd minskning av miljöbelastningen”, säger Göran Persson, chef för sektor Industry vid Siemens AB. Siemens nya sorteringsmaskin, Open Mail Handling System, ingår i en ny generation maskiner för brevsortering. Integrering av ny automationsteknik till ett övergripande system gör den nya sorteringsmaskinen snabbast i världen. Samtidigt klarar den av ett mycket brett spektrum av kuvertegenskaper såsom plast, papper, styva, veka med mera. Dessutom är posthanteringen varsammare för att minimera skador på försändelserna. Den nya sorteringsmaskinen är planerad att tas i drift i oktober 2010. Köpekontraktet inkluderar även en option för ytterligare sorteringsmaskiner. För ytterligare information kontakta: Göran Persson Siemens AB Industry Tel: 08-728 14 64 mobil: 070-728 14 64 e-post: goran.persson@siemens.com Posten medierelationer Tel: 08-23 10 10 e-post: press@posten.se