Ny toppmodern 3T magnetkamera till Karolinska i Solna

Karolinska Universitetssjukhuset i Solna installerar sin första 3 Tesla magnetkamera från Siemens. Den nya toppmoderna 3T magnetkameran är det mest avancerade kliniska MR-system som sjukhuset någonsin har investerat i.

”Vi på Karolinska i Solna är glada över beslutet att köpa en 3T magnetkamera med den mest avancerade tekniken som finns på marknaden idag”, säger Lott Bergstrand, verksamhetschef vid Röntgenkliniken i Solna. ”Ergonomi och användarvänlighet har också varit viktiga och avgörande faktorer.” “För första gången kombinerar Siemens en magnetkamera med ett magnetfält om 3 Tesla med en 70 centimeter bred tunnel. Det är en enorm förbättring för patienter som har känt sig obekväma med det trånga utrymmet i tidigare modeller”, berättar Andreas Carlberg, produktchef på Siemens AB. “Dessutom har vi lyckats utveckla det kortaste 3 Tesla-systemet som finns på marknaden. Det ökar bekvämligheten inne i magneten eftersom patientens huvud kan hållas utanför systemet under flertalet undersökningar. Samtidigt ger det nya systemet bilder av högsta kvalitet.” Det rymligare utrymmet är en hjälp för patienter som lider av klaustrofobi. Dessutom ger det möjlighet att undersöka patienter som tidigare inte har kunnat undersökas. Det gäller exempelvis patienter med smärta, begränsad rörlighet, kraftig övervikt, men även patienter som är beroende av medicinska hjälpmedel samt intensivvård. Förutom den kliniska verksamheten kommer systemet att användas till ett kommande forskningssamarbete inom onkologi och ortopedi i syfte att optimera och förbättra undersökningarna (läs bildkvalitet) för dessa patienter. Bland annat kommer man att studera tumörutbredning i buk, lever och skelettet men även högupplösta bilder på extremiteter. Förutom 3T magnetkameran Magnetom Verio har Karolinska även beslutat att ytterligare investera i en klinisk 1.5T magnetkamera - Magnetom Avanto. Det totala ordervärdet är cirka 40 miljoner kronor. ”3T-marknaden är den mest snabbväxande marknaden för magnetkameror. 3T magnetkameror, som tidigare användes främst inom forskningen på grund av den höga bildupplösningen, har blivit allt vanligare i klinisk verksamhet”, berättar Andreas Carlberg. För ytterligare information kontakta: Lott Bergstrand Röntgenkliniken Solna Karolinska universitetssjukhuset Tel: 08-517 792 66, mobil: 073-966 13 91 e-post: lott.bergstrand@karolinska.se Andreas Carlberg Siemens AB Healthcare Tel: 08-730 71 16, mobil: 070-659 52 70 e-post: andreas.carlberg@siemens.com Anne Ostelius Siemens AB Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56 e-post: anne.ostelius@siemens.com