Nya centralenheter till Synco Living kan spara upp till 30 procent

Siemens kompletterar sitt Synco Living med två nya centralenheter som reglerar temperaturen hemautomationssystem individuellt i varje rum samt mäter energianvändning och vattenförbrukning. Detta möjliggör energibesparingar med upp till 30 procent utan förlust av komfort och välbefinnande.

De nya centralenheterna QAX903 och QAX913 är utformade för noggrann och intelligent styrning av värme, ventilation, luftkonditionering, belysning och solskydd. Systemet uppfyller kraven på effektivitet klass A för bostadshus enligt EN 15232.

De kommunicerar trådlöst via KNX RF vilket gör installationen enkel och endast kräver minimal kabeldragning. Insamlad data kan överföras via internet.

QAX913 ger ytterligare funktioner för säkerhet och komfort i form av kontakter för övervakning av dörrar och fönster samt integrerade brand- och vattendetektorer, belysningsscenarier, simulering av närvaro och nödbelysning.

Läs hela pressmeddelandet och ladda ned bild

För mer information kontakta:
Anne Ostelius
anne.ostelius@siemens.com

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 18 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se