Rekordsatsning på vindkraft i södra Sverige

Ett av de största vindkraftsprojekten i södra Sverige, vindkraftsparken i Brahehus, kom igår närmare sitt förverkligande, då avtal skrevs mellan de inblandande. Projektet kommer att innehålla 13 vindkraftverk av fabrikat Siemens på 2,3 megawatt vardera. Tillsammans kommer verken att leverera 65 gigawattimmar, vilket motsvarar 6,5 procent av Jönköping Energis omsättning.

Total kostnad för verken blir cirka 450 miljoner kronor. Det mesta av förberedelsearbetena är gjort och vindkraftsparken skall stå klar i början av 2011. Vägarbetena har redan inletts. ”Vi är både glada och nöjda med att nu kunna realisera vindkraftparken i Brahehus. Vi tycker det är extra roligt att kunna använda Siemens som turbinleverantör i ett projekt för landbaserad vindkraft i Sverige”, säger O2 Vinds vd Johan Ihrfelt. ”Dessutom kommer vi att erbjuda närboende andelar i ett av vindkraftverken”. ”Vi är stolta över att vi har fått Jönköping Energis förtroende att leverera vindkraftverken till Brahehus vindkraftspark. Vi kommer att leverera vindkraftverk som är särskilt lämpade för platser med låga till medelhöga vindhastigheter”, säger Ulf Troedsson, vd för Siemens AB. Ett elnät bestående av 6,3 km 40 kV:s kabel, 16 km 20 kV:s kabel, 4 kopplingsstationer och en fördelningsstation vid Brahehus kommer att byggas av Jönköping Energi Nät. Dessutom kommer förstärkningar att göras i elnätet i Ölmstad och Huskvarna. Dessa investeringar betalas av vindkraftsproducenterna. För ytterligare information kontakta: Jönköping Energi, Håkan Stigmarker, vd: 070-598 60 07 O2 Vind, Johan Ihrfelt, vd: 070-771 53 00 Siemens, Anne Ostelius, pressansvarig: 070-728 14 56