Samarbete minskade obefogade larm med två tredjedelar

Räddningstjänsten i Storgöteborg och Siemens har haft ett lyckat samarbete för att minska antalet onödiga utryckningar till anläggningar med Siemens brandlarm. Under åren 2001 till 2010 minskade antalet obefogade larm från Siemensanläggningar med två tredjedelar.

Onödiga brandkårsutryckningar är ett problem för Räddningstjänsten och utgör ungefär 90 procent av alla utryckningar orsakade av automatlarm. De vanligaste orsakerna är byggdamm i samband med ombyggnadsarbeten samt matlagning i utrymmen som inte är anpassade för ändamålet.

2001 startade Siemens ett projekt för att få ned antalet onödiga larm på Siemens anläggningar. Projektet har lett till att under åren 2001 till 2010 minskade antalet obefogade larm från 100 till 31 på 13 av Siemens anläggningar.

”Siemens och Räddningstjänsten valde tillsammans ut 13 anläggningar som hade haft 100 onödiga larm under 15 månaders tid och beslöt att bevaka dessa särskilt. Under nästkommande 15 månader följde vi upp alla nya obefogade larm och föreslog åtgärder såsom förändring av rutiner eller teknikuppgradering med nya detektorer eller system”, berättar Mats Karlsson, chef för affärsområdet Fire Safety på Siemens AB:s division Building Technologies.

Uppföljningarna skedde i nära samarbete med Räddningstjänsten. Siemens serviceledare fick dagligen en lista från Räddningstjänsten över obefogade larm inom Storgöteborg. Redan efter 15 månader hade antalet onödiga larm minskat kraftigt.

”Utfallet var så bra att vi beslöt att fortsätta jobba på samma sätt och även bredda arbetssättet mot övriga kunder. Sedan dess gör vi regelbundna avstämningar med Räddningstjänsten för att finna anläggningar med återkommande problem”, säger Mats Karlsson.

Mats Karlsson
Industry Sector
Building Technologies
Tel: 08-578 430 11, mobil: 0708-718711
e-post: mats.karlsson@siemens.com

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 405 000 anställda i 190 länder och omsätter 76 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. I Finspång arbetar cirka 2 600 med utveckling och tillverkning av ång- och gasturbiner för världsmarknaden. Läs mer på www.siemens.se