Siemens bygger nyckelfärdigt kraftvärmeverk med svensk teknik i Polen

• Kombianläggning med 138 MW effekt
  • Total verkningsgrad på 84 procent tack vare el- och värmeproduktion
  • Ordervärde, inklusive flerårigt serviceavtal, ca 1,5 miljard kronor

Siemens Industrial Turbomachinery AB, med huvudkontor i Finspång, har fått en beställning på ett nyckelfärdigt kraftvärmeverk som ska byggas i Gorzow i västra Polen och producera både el och värme. Köpare är det polska energibolaget PGE GiEK S.A. Anläggningen i Gorzow får en elektrisk effekt på 138 megawatt (MW) och termisk effekt på 90 (MW). Tack vare den kombinerade produktionen av både el och värme kommer anläggningen upp i en total verkningsgrad på 84 procent. Driftstart är planerad till början av 2016. Det totala ordervärdet för Siemens, där även ett långsiktigt serviceavtal ingår, uppgår till ca 1,5 miljard kronor.

I beställningen ryms två gasturbiner av typen SGT-800 med tillverkning i Finspång och Trollhättan, en ångturbin av typen SST-400 samt tre generatorer och två ångpannor. I uppdraget ingår även ett tolvårigt serviceavtal för gasturbinerna. Anläggningen ska byggas i västra Polen, nära staden Gorzów Wielkopolski, och eldas med naturgas från regionen. Kraftverket kommer att vara den huvudsakliga leverantören och stå för merparten av värmebehovet för stadens ca 125 000 invånare.

- Vi valde Siemens lösning eftersom deras anläggning erbjuder en mycket hög verkningsgrad så att vi kan generera elektricitet till en väldigt låg kostnad, säger Jacek Kaczorowski, vd för PGE GiEK. Genom att generera fjärrvärme blir investeringen ännu mer lönsam. Dessutom kan vi använda våra egna naturresurser som bränsle.

Siemens har nu sålt 227 gasturbiner av typen SGT-800, vilket gör den till företagets nuvarande storsäljare. Modellen har nu totalt över 2,5 miljoner drifttimmar.

- SGT-800 är en väl beprövad maskin med stor bränsleflexibilitet. Tillsammans med en ångturbin kan den leverera el och värme på ett mycket effektivt sätt med minimal miljöpåverkan. Den nya anläggningen i Gorzow är ett typexempel på detta med sin höga verkningsgrad och sina låga utsläpp. Det gläder oss att PGE GiEK har valt en långsiktigt hållbar lösning från Finspång som även inbegriper ett flerårigt åtagande för att hålla gasturbinerna i gott skick, säger Hans Holmström, vd för Siemens Industrial Turbomachinery AB.

Kraftvärmeverket i Gorzow kommer att ersätta ett koleldat kraftverk. Jämfört med kolkraftverket producerar det nya kraftvärmeverket från Siemens 95 procent mindre svaveldioxidutsläpp, över 30 procent lägre kväveoxidutsläpp och över 95 procent lägre partikelutsläpp.

Högeffektiva kombicykelanläggningar ingår i Siemens miljöportfölj. Under 2012 minskade produkter och lösningar från vår miljöportfölj våra kunders koldioxidutsläpp med cirka 332 miljoner ton, vilket motsvarar de totala utsläppen i Berlin, Delhi, Hong Kong, Istanbul, London, New York, Singaport och Tokyo. Milijöportföljen genererade 2012 ett värde på 33,2 miljarder euro. Det gör Siemens till en av de största leverantörerna av miljövänlig teknologi i världen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Rosander
Siemens Industrial Turbomachinery
mats.rosander@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 78,5 miljarder euro, ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor. Läs mer på www.siemens.se

Snabbfakta

Siemens bygger nyckelfärdigt kraftvärmeverk med svensk teknik i Polen • Kombianläggning med 138 MW effekt • Total verkningsgrad på 84 procent tack vare el- och värmeproduktion • Ordervärde, inklusive flerårigt serviceavtal, ca 1,5 miljard kronor

Citat

- Vi valde Siemens lösning eftersom deras anläggning erbjuder en mycket hög verkningsgrad så att vi kan generera elektricitet till en väldigt låg kostnad. Genom att generera fjärrvärme blir investeringen ännu mer lönsam. Dessutom kan vi använda våra egna naturresurser som bränsle.
Jacek Kaczorowski, vd för PGE GiEK