Siemens effektiviserar produktledningssystem åt Göteborgs Hamn

Siemens kommer under vintern 2009 att leverera ett system som ska underlätta pumpningar vid lossning av oljeprodukter inom Oljehamnen, Göteborgs Hamn. Funktioner som tidigare skötts manuellt automatiseras för att göra arbetet med att hantera oljeprodukter säkrare och smidigare.

Varje år tar Göteborgs Hamn emot cirka 2 500 tankfartyg lastade med totalt cirka 20 miljoner ton råolja, diesel och andra oljeprodukter. Det ställer höga krav på att hanteringen vid lossning sker säkert, effektivt och utan onödiga stopp. Lossning och lastning sker via pumpning i ett ledningssystem där olika typer av oljeprodukter tar olika körvägar beroende på vilken depå de pumpas från och till vilken kaj de skall. Vägvalen är viktiga eftersom olika typer av produkter inte får blandas i samma ledning. Hittills har de olika valen av körvägar i ledningssystemet skötts manuellt. Med det nya systemet från Siemens kommer hanteringen i stället att skötas centralt från ett kontrollrum. – Systemet innebär en effektivisering av pumphanteringen genom snabbare upp- och nedkoppling av körvägar. Det ger en snabbare service för våra kunder och enklare hantering för hamnpersonalen. Allra viktigast är att vi ytterligare höjer säkerhetsnivån genom den övervakning som följer med systemet, säger Thomas Ödlund, teknisk chef för Göteborgs Hamn, Oljehamnen. Siemens levererar processautomationssystemet Simatic PCS 7 under vintern 2009. Dessutom inkluderas systemet Simatic Route Control som säkerställer att oljeprodukterna pumpas i rätt ledningsvägar. Om olika typer av produkter blandas i samma ledning kan kvaliteten försämras. Ordern inkluderar även trådlöst industrianpassat nätverk (IWLAN), distribuerade I/O placerade i Ex-zon 1 samt är förberett för säkerhetsklassade funktioner (SIL). Nedladdningsbar bild finns på: https://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/press1/fackpress/Fackpress_IA_DT/Pages/091117_Siemense_ffektiviserar_produktledningssystem_at_Goteborgs_Hamn.aspx För ytterligare information kontakta: Thomas Ödlund Göteborgs Hamn AB Tel: 031-731 22 17 e-post: thomas.odlund@portgot.se Christian Fröberg Siemens AB Industry Sector Mobil: 0736-20 64 34 e-post: christian.froberg@siemens.com