Siemens får två stora gasturbinbeställningar från Thailand

Siemens Industrial Turbomachinery AB i Finspång har skrivit kontrakt på totalt 16 industriella gasturbiner av modell SGT-800 för kombicykelanläggningar inom ramen för Thailands ”Small Power Producer”-program. Fleråriga serviceavtal har också ingåtts för projekten.

Via ett EPC-kontrakt (Engineering, Procurement, Construction Contract) med Toyo Engineering Corporation baserad i Tokyo i Japan, ska Siemens för slutkunden Gulf JP, en oberoende kraftproducent med huvudkontor i Bangkok, de närmaste åren leverera totalt 14 SGT-800 till sju projekt på olika platser i Thailand. Den kombinerade kapaciteten är ca 800 MW, med export av ånga för industriell användning.

Siemens leverans till Yokohama-baserade Toshiba Plant Systems & Services Corporation sker via ett EPC-kontrakt med slutkunden Amata B. Grimm Power 3 Ltd. Leveransen omfattar två gasturbiner av modell SGT-800 komplett utrustade med värmeväxlare, kontrollsystem, elektriska system och generatorbrytare (”HIGS” = Highly Integrated Generator Solution). Därutöver levererar Siemens en ångturbin av typen SST-400. Kombicykelanläggningen byggs vid en industripark 100 kilometer sydost om den thailändska huvudstaden Bangkok och ska leverera kraft, ånga och kylvatten för industriell användning till kunder i industriparken. Den är planerad att tas i kommersiell drift i september 2012.

”Det är med stor glädje och tillförsikt jag konstaterar att vi nu är framgångsrika med vår gasturbin modell SGT-800 i Thailand. Detta är ytterligare ett bevis på att våra satsningar har varit riktiga,” säger Jan-Erik Rydén, vd för Siemens Industrial Turbomachinery AB i Finspång. ”Vi tror på en fortsatt stark framtid på den asiatiska marknaden.”

Gasturbinen SGT-800 är utformad för maximal pålitlighet, verkningsgrad i yppersta klass, hög tillgänglighet och låga livscykelkostnader. Tack vare förbränningssystemet  Dry Low Emission (DLE) minimeras utsläppen av NOx.

Kraftverksprojekten är en del av den thailändska regeringens Small Power Producer-program (SPP). Programmet ställer krav på kraftverken att exportera minst fem procent av deras termiska energi i form av ånga eller hetvatten till industriella användare i området för att förbättra anläggningens totalverkningsgrad. Kundens beslut att välja SGT-800 baserade sig i hög grad på dess enkla men robusta utförande med hög effektivitet vid både full- och dellast.

Jan-Erik Rydén
Vd
Siemens Industrial Turbomachinery AB
e-post: jan-erik.ryden@siemens.com

Mats Rosander
Siemens Industrial Turbomachinery AB
Tel: 0122-81 784, Mobil: 070-578 79 01
e-post: mats.rosander@siemens.com

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder produkter, lösningar och tjänster som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy