Siemens i Finspång tar hem stororder på gasturbiner till Ryssland

Siemens gasturbinverksamhet i Finspång har fått en order från Yamal LNG i Ryssland på åtta gasturbiner av typen SGT-800. Detta är den största leveransen för denna turbintyp till ett enskilt projekt.

Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT AB) i Finspång ska leverera nyckelkomponenter för el och värme inom ramen för ett stort naturgasprojekt i Ryssland. Ordern innefattar konstruktion, tillverkning, leverans, tester och installation samt driftsättning av åtta gasturbiner av typen SGT-800 plus generatorer och fyra ångpannor.

Gasturbinerna ska användas i en naturgasanläggning som uppförs på Yamal-halvön i nordvästra Sibirien, norr om polcirkeln. Yamal LNG ingår i en större plan, godkänd av den ryska regeringen, för att utveckla produktionen av flytande naturgas på Yamal-halvön, och har utsetts som ett pilotprojekt. Anläggningens planerade kapacitet ligger på 16 miljoner ton flytande naturgas. Det finns enligt Petroleum Resources Management System, PRMS, uppskattningsvis 907 miljarder kubikmeter naturgas i det aktuella området.

Kraftverket där gasturbinerna ingår kommer att ha en total kapacitet på 376 megawatt (MWe).

– Kontraktet bekräftar marknadens förtroende för SGT-800 och är ett bevis på att vi kunde möta kundens krav på beprövad, pålitlig och effektiv teknologi som klarar tuffa miljöer med så låg miljöpåverkan som möjligt, säger Hans Holmström, vd SIT AB.

Kontraktet skrevs efter ett tätt samarbete mellan Siemens i Sverige, Tyskland och Ryssland.

Köpare är OAO Technopromexport (TPE). Slutkund är OJSC Yamal LNG, ett samriskföretag (joint venture) mellan ryska Novatek och franska Total.

– Det här är en den största enskilda ordern till ett och samma projekt för SGT-800. I och med denna order är Ryssland nu vår enskilt största marknad för denna turbintyp, vilket är mycket glädjande. Det här är en nyckelorder för oss både på kort och på lång sikt, fortsätter Hans Holmström.

I Finspång har man tillverkat turbiner sedan 1913. SGT-800 är med sin pålitliga konstruktion tillsammans med hög effektivitet och låga utsläpp den just nu bäst säljande turbintypen.

Mats Rosander
Siemens Industrial Turbomachinery
mats.rosander@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 78,5 miljarder euro, ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.
I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.

Läs mer på www.siemens.se

Mats Rosander