Siemens laddstolpar till huvudkontoret i Upplands Väsby

Siemens har invigt nyinstallerade laddstolpar på parkeringsplatsen till huvudkontoret i Upplands Väsby. Tillgången på laddstolpar är en central del i en fungerande infrastruktur för e-mobilitet. Genom att tillhandahålla infrastrukturen vill Siemens främja en ökning av elbilar i samhället.

Det kommer ut allt fler serietillverkade elbilar på marknaden och detta måste mötas av en infrastruktur för säker laddning av elbilarna. Siemens har utvecklat smarta laddstolpar för såväl publik miljö som privat användning och deltar dessutom i forskningsprojekt som ska underlätta överföringen av el mellan bilanvändarna och elnätet.

”Fordon som drivs med el istället för bensin är miljövänliga, rena och tysta. Elbilar innebär en betydande förbättring av livskvaliteten i städer. Därför tillhandahåller vi laddstolpar vid vårt huvudkontor både för gäster och för våra egna elbilar”, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens i Sverige.

”Satsningen på utveckling av laddstolpar och elmotorer för elbilar är ett led i Siemens fokus på grön infrastruktur och hållbar stadsutveckling. Innovationer med grön teknik är de viktigaste medlen för att möta miljöutmaningarna i växande städer.”

Bildtext till bifogade bilder: Ulf Troedsson, koncernchef för svenska Siemens och Maria Baldin, informationschef för Siemens AB, inviger de nya laddstolparna vid huvudkontoret i Upplands Väsby.

För mer information & bilder, kontakta pressansvarig: Anne Ostelius, Siemens AB Corporate Communications, 070-728 14 56 anne.ostelius@siemens.com

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 405 000 anställda i 190 länder och omsätter 76 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. I Finspång arbetar cirka 2 600 med utveckling och tillverkning av ång- och gasturbiner för världsmarknaden. Läs mer på www.siemens.se