• Siemens/

Siemens lanserar direktdriven vindturbin: ökad prestanda med 50 procent färre delar

Siemens Energy lanserar nu den direktdrivna vindturbinen SWT-3.0-101. Den nya vindturbinen har en kapacitet på tre megawatt (MW) och är direktdriven av en permanentmagnetiserad generator. Den nya turbinen är byggd med mycket färre delar vilket sänker underhållskostnaderna och ökar vindkraftverkets lönsamhet. Turbin SWT-3.0-101 har en rotordiameter på 101 meter och är nu tillgänglig för projekt både på land och till havs.

"Vår nya SWT-3.0-101 producerar 25 procent mer energi än vår 2.3-MW-turbin, men med en lägre vikt och bara hälften av delarna”, säger Henrik Stiesdal, utvecklingschef för Siemens Wind Power. "Vårt främsta mål för den nya turbinen var att minska komplexiteten för att öka tillförlitligheten och lönsamheten för kunderna. Vi är övertygade om att vårt nya direktdrivna vindkraftverk är en bra investering för framtidens elproduktion. " Den nya SWT-3.0-101 är växellådslös och har istället en kompakt, synkron och permanentmagnetiserad generator. Den största fördelen är den enkla och robusta konstruktionen vilket ger hög effektivitet. SWT-3.0-101 kännetecknas av den kompakta utformningen. Med en längd på 6,8 meter och en diameter på bara 4,2 meter kan maskinhuset transporteras med vanliga transportfordon. "Maskinhuset till SWT-3.0-101 väger bara 73 ton, vilket är mindre än hos våra vanliga vindkraftverk på 2,3 megawatt", säger Henrik Stiesdal. "Men trots den kompakta utformningen har vi lyckats få mer utrymme till våra servicetekniker, just därför att vi radikalt minskat antalet delar". Bilder finns att ladda ned från: http://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/press1/fackpress/energy/Pages/100421_Siemens_lanserar_direktdriven_vindturbin.aspx För ytterligare information kontakta: Hans Carlsson Siemens AB Sector Energy Tel: 08-728 13 54 e-post: hans.carlsson@siemens.com