• Siemens/

Siemens lanserar en ny vindturbin utan växellåda för låga till medelhöga vindhastigheter

Under vindkraftmässan EWEA 2011 i Bryssel lanserade Siemens en ny direktdriven vindturbin utan växellåda för låga till medelhöga vindhastigheter. Kärnan i det nya vindkraftverket SWT-2.3-113 är det innovativa konceptet att köra med en kompakt permanentmagnetiserad generator. Generatorn kännetecknas av sin enkla och robusta design som inte kräver energi för magnetisering, släpringar eller styrsystem för magnetisering. Detta medför en hög verkningsgrad även vid låga laster.

”Med en märkeffekt på 2.3 megawatt (MW) och en rotordiameter på 113 meter är det nya vindkraftverket utformat för att maximera elproduktion på platser med låga till medelgoda vindhastigheter”, säger Hans Carlsson, chef för förnybar energi på Siemens AB.

SWT-2.3-113 är utrustad med de nya Siemensbladen B55 Quantum. Designen på de nya bladen höjer verkningsgraden och ger optimerad prestanda. En prototyp av den nya maskinen installerades i Nederländerna i mars.

Ladda ned bilder

Anne Ostelius
Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56
anne.ostelius@siemens.com

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 81 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder tjänster, produkter och lösningar som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy