Siemens levererar kraftförsörjning till Tvärbanan i Stockholm

Siemens har fått i uppdrag att leverera kraftförsörjningen till Tvärbanans nya Solnagren till ett värde av 45 miljoner kronor. Den nya Solnagrenen byggs för att säkerställa effektiva och tillräckliga kommunikationer inom Stockholm i framtiden.

Fram till 2030 växer Stockholms befolkning med 500 000 invånare. Det ställer krav på kollektivtrafiken och möjligheterna att resa smart. Därför bygger SL nu ut Tvärbanan med en Solnagren. Den nya grenen ska gå från Alvik till Solna station via Ulvsunda industriområde, Sundbybergs centrum och Solna centrum.

Siemens order omfattar en fördelningsstation, likriktarstationer och nätstationer för kraftmatning av spårvägen. Leveransen är ett helhetsåtagande omfattande bland annat 33kV ställverk, transformatorer, likriktare, likströmsställverk, frånskiljare, stationsautomation, belysning, kraft, och ventilation.

”Siemens har under många år levererat kraftanläggningar till SL, exempelvis likriktarstation för Djurgårdslinjen och ett stort antal anläggningar för kraftmatning av tunnelbanan”, säger Jan Hintze, chef för Energy Sector på Siemens AB. ”Våra anläggningar har mycket hög drifttillgänglighet som ger kostnadsfördelar för SL.”

Arbetet med utbyggnaden av Solnagrenen påbörjades hösten 2009 och SL räknar med att kunna släppa på trafiken under 2013.

Solnagrenen är den första etappen i SL:s planer på att bygga ut Tvärbanan. Kommande etapper är Tvärbana Ost och Saltsjöbanans modernisering där SL har option på order till Siemens för sammanlagt 90 miljoner kronor.

För mer information, kontakta:
Jan Hintze
Siemens AB
Energy Sector
Tel: 08-728 12 48. 070-728 12 48
e-postadress:
jan.hintze@siemens.com

Maria Lidberg
Siemens AB
e-postadress:
maria.lidberg@siemens.com

Tvärbanan
är en snabbspårväg som i första hand ska vara en förbindelse runt centrala Stockholm. Den är en genväg i SL-trafiken som ger möjlighet till smarta byten mellan olika trafikslag utan att man behöver passera trängseln i city.Dagens Tvärbana går från Alvik till Gullmarsplan och vidare till Sickla udde i Hammarbysjöstad. Sedan Tvärbanan öppnades för trafik år 2000 har den blivit en riktig succé. Tvärbanan har idag över 47 000 påstigningar per dygn och SL-trafikens i särklass mest nöjda resenärer. Läs mer: http://sl.se/Templates/SubStart.aspx?id=13461

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder tjänster, produkter och lösningar som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy