Siemens populär arbetsgivare bland nordiska studenter

När 48 000 nordiska universitetsstudenter rankar sina ideala arbetsgivare placerar sig Siemens på plats ett bland de nordiska ingenjörsstudenterna, vilket innebär att Siemens är en av de populäraste arbetsgivarna bland universitetsstudenter i Norden.

-De företag som placerar sig högt på rankingen förknippas med goda karriärmöjligheter och innovation, något som är viktigt för dagens talanger på väg ut på arbetsmarknaden”, säger Claes Peyron, Sverigechef och Global Head of Insight på Universum.

Två saker betyder mer än något annat för Siemens förmåga att bidra till morgondagens samhälle och lyckas som företag: innovationer och talang. Siemens har alltid byggt sin verksamhet på goda idéer som kan omsättas i produkter och lösningar med stark efterfrågan på marknaden. Det finns en tydlig strategi att hålla innovationsandan vid liv och företaget odlar en företagskultur som attraherar nytänkande medarbetare.

- När man arbetar på Siemens så möter man några av samhällets största utmaningar. Det finns gott om spännande arbetsuppgifter, och projekten är ofta stora med koppling till viktiga frågeställningar i samhället. Vi märker ett ökat intresse att arbeta hos oss och att flera söker sig till Siemens för att företaget står för värderingar som man delar, säger Cecilia Lundgren, ansvarig för rekrytering och employer branding för Siemens i Sverige.

Cecilia Lundgren
Tel: 08- 7281355
cecilia.lundgren@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 78,5 miljarder euro, ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.
I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.

Läs mer på www.siemens.se

Siemens populär arbetsgivare bland nordiska studenter

Citat

När man arbetar på Siemens så möter man några av samhällets största utmaningar. Det finns gott om spännande arbetsuppgifter, och projekten är ofta stora med koppling till viktiga frågeställningar i samhället. Vi märker ett ökat intresse att arbeta hos oss och att flera söker sig till Siemens för att företaget står för värderingar som man delar.
Cecilia Lundgren