Siemens sponsrar tjejbåt i ÅF Offshore Ocean Race (fd Gotland Runt)

Av 300 båtar i årets ÅF Offshore Ocean Race har endast en handfull båtar en helt och hållet kvinnlig besättning. Siemens sponsrar tjejbåten Marlotte VIII / Elan 340 som har två besättningskvinnor från Siemens.

Pernilla Dahlin och Eva Woodhouse är två produktchefer från Siemens som deltar i seglartävlingen ÅF Offshore Ocean Race i en av tävlingens få anmälda tjejbåtar.

”Siemens valde att sponsra vår båt som ett led i satsningen på kvinnligt ledarskap. Både jag och Eva Woodhouse är med i Siemens kvinnliga chefsnätverk Global Leadership of Women (GLOW) som är ett nätverk initierat av Siemens företagsledning för att stärka och öka antalet kvinnliga chefer i företaget”, berättar Pernilla Dahlin.

Forskning visar att en jämnare fördelning av andelen män och kvinnor gör företag mer konkurrenskraftiga. På mansdominerade Siemens tar ledningen frågan på största allvar och har initierat flera åtgärder som ska locka kvinnor till företaget och stötta dem till chefspositioner, bland annat genom det kvinnliga chefsnätverket.

”Det känns väldigt uppmuntrande att Siemens vill sponsra oss i den spännande utmaningen som den här tävlingen innebär. Det är första gången Pernilla Dahlin och jag deltar i en seglartävling och det är extra roligt att besättningen är 100 procent kvinnlig. Förhoppningsvis kan vi inspirera till fler tjejbåtar i framtiden och fler kvinnor på Siemens”, säger Eva Woodhouse.

Läs mer om tävlingen på http://race.ksss.se/

NatBet

Segelnr

Båtnamn / typ

Rorsman

Klass

Klubb

SWE

Marlotte VIII /
Elan 340

Charlotte Ståhl

SRS (f.d LYS)

SXK, Svenska KryssarKlubben

Pernilla Dahlin
Healthcare Sector
e-post: pernilla.dahlin@siemens.com

Eva Woodhouse
Healthcare Sector
e-post: eva.woodhouse@siemens.com

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 405 000 anställda i 190 länder och omsätter 76 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. I Finspång arbetar cirka 2 600 med utveckling och tillverkning av ång- och gasturbiner för världsmarknaden. Läs mer på www.siemens.se