Siemens tecknar rekordstort ramavtal på 253 vindkraftverk

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, har tecknat det största ramavtalet om vindkraftverk någonsin i Sverige. Avtalspart är Statkraft SCA Vind AB (SSVAB). Ramavtalet omfattar totalt 253 vindkraftverk med en samlad kapacitet på 580 megawatt (MW). I den första ordern ska Siemens leverera 37 vindkraftverk till Mörttjärnberget i Jämtland. Ramavtalet ger Siemens möjlighet att, för första gången, leverera ett nylanserat, direktdrivet vindkraftverk med höjd elproduktion.

"Vi är mycket stolta över detta förtroende. Detta ramavtal är ett mycket viktigt steg i vår offensiva satsning på den svenska marknaden. Avtalet visar att våra nya tekniska lösningar som vi lanserat med vårt nya direktdrivna vindkraftverk är en riktig satsning", säger Ulf Troedsson, vd och koncernchef för Siemens i Sverige. "Vi har här använt hela Siemens bredd av kompetens och kunskap för att ta vindkrafttekniken till en ny nivå."

De 37 vindkraftverken som i första ordern installeras på Mörttjärnberget får en total kapacitet på 85 MW. Det är också den första ordern på Siemens nya, direktdrivna vindkraftverk SWT-2.3-113.

Med en installerad effekt på 2,3 MW och en rotordiameter på 113 meter är den nya vindkraftsmodellen optimerad för låga till medelhöga vindhastigheter som är vanligt förekommande i Sverige. Ett direktdrivet vindkraftverk innebär att rotorn är direkt ansluten till generatorn utan någon mellanliggande växellåda. Istället har generatorn en helt ny konstruktion och använder ny teknik med permanentmagnet som ger en högre elproduktion.

Mörttjärnberget är en del av SSVAB:s planerade satsning på 490 vindkraftverk i sju olika parker i östra Jämtland varav ramavtalet med Siemens omfattar 253 av vindkraftverken. Om allt går enligt plan blir det den största vindkraftsatsningen i landet. Byggstarten beräknas ske under juli och driftsättningen är beräknad till 2013.

Sedan etableringen av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 220 MW vindkraft i Sverige. I år har Siemens hittills vunnit order på 71 vindkraftverk med en effekt på tillsammans 163 MW.

För ytterligare information kontakta:
Hans Carlsson

Siemens AB
Energy Sector
Tel: 08-728 13 54, mobil: 070-728 13 54
e-post: hans.carlsson@siemens.com

Anne Ostelius
Siemens AB
Tel: 08-728 14 56, mobil: 070-728 14 56
e-post: anne.ostelius@siemens.com

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 405 000 anställda i 190 länder och omsätter 76 miljarder euro. En tredjedel av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby. I Finspång arbetar cirka 2 600 med utveckling och tillverkning av ång- och gasturbiner för världsmarknaden. Läs mer på www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder produkter, lösningar och tjänster som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan. Läs mer på www.siemens.se/energy

Vindkraft är en viktig del av Siemens miljöportfölj. Affärsåret 2010 uppgick omsättningen från miljöportföljen till ungefär 28 miljarder euro vilket gör Siemens till världens största leverantör av miljövänlig teknik. Under samma period minskade Siemens kunder sina koldioxidutsläpp med 270 miljoner ton tack vare miljöportföljen. Det motsvarar de totala årliga koldioxidutsläppen från Hong Kong, London, New York, Tokyo, Delhi och Singapore.