Siemens turbiner till Danmarks största vindkraftspark till havs

Siemens Energy har fått en order från Dong Energy om leverans av 111 vindturbiner till Danmarks största havsbaserade vindkraftspark.

Vindkraftsparken utanför Anholt kommer att vara på 400 megawatt (MW) och ha en kapacitet som är nästan dubbelt så stor som Horns Rev 2, världens för närvarande största vindkraftspark till havs på 209 MW. När den tas i drift kommer vindkraftsparken att leverera förnybar energi till nästan 400 000 hushåll. Det är ungefär fyra procent av hela Danmarks elförbrukning.

Siemens kommer att leverera 111 vindturbiner med en kapacitet på 3,6 MW och en rotordiameter på 120 meter till vindkraftsparken utanför Anholt. Vindturbinerna kommer att byggas på Siemens anläggning i Brande i Danmark och sättas upp utanför Danmarks östkust, 20 km nordöst om Jyllandskusten. Vindkraftsparken är planerad att tas i drift 2013.

Siemens leveranser omfattar tillverkning, installation och idrifttagande av turbinerna. Siemens levererar också service och underhåll under de första fem åren, med en möjlighet att fortsätta med utvalda tjänster under de efterföljande fem åren.

För ytterligare information kontakta:
Maria Lidberg
Siemens AB
Tel: 08-728 14 30, mobil: 073-620 65 30
e-post:
maria.lidberg@siemens.com

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder tjänster, produkter och lösningar som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy