Siemens uppgraderar Ringhals turbiner för 800 miljoner kronor

Siemens har fått en order på uppgradering av sex lågtrycksturbiner på Ringhals 1. Ordern är värd 800 miljoner kronor.

Ringhals kärnkraftverk ligger i Väröbacka, ungefär 6 mil söder om Göteborg, och är ett dotterbolag till Vattenfall. Kärnkraftverket är ett av få i världen som har både kokvatten- och tryckvattenreaktorer. De fyra blocken producerar under ett normalt år el som räcker till att försörja sex städer av Göteborgs storlek.

Den installerade elektriska effekten på 3707 megawatt möter 20 procent av Sveriges elbehov. Siemens order omfattar både leverans och installation av sex lågtrycksturbiner för Ringhals 1. Uppgraderingen påbörjas i september 2011.

“Moderniseringen av Ringhals 1 innebär att kraftverket kommer att kunna köras i många år till. Ringhals får en förstärkt driftsäkerhet och tillgänglighet samtidigt som kundens konkurrenskraft ökar. Men denna order stärker Siemens sin ställning som den ledande leverantören till den svenska kraftverksmarknaden”, säger Jan-Erik Rydén, vd för Siemens Industrial Turbomachinery AB.

För mer information, kontakta Håkan Sidenvall, divisionschef för service, Siemens Industrial Turbomachinery AB, 0122-887 167.

Ladda ned bilder

Siemens utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Vi har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. En tredjedel av vår omsättning kommer från miljöportföljen. Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och vi är idag cirka 4 900 medarbetare. Förra affärsåret omsatte vi ungefär 21 miljarder kronor.
Läs mer på
www.siemens.se

Siemens Energy Sector är den enda aktören i världen som erbjuder tjänster, produkter och lösningar som omfattar alla steg i energiförsörjningen: från produktion, via transmission och distribution, till elanvändning. Fokus ligger på säker drift och energieffektiva lösningar för att möta såväl det ökade energibehovet som kravet på minsta möjliga miljöpåverkan.
Läs mer på
www.siemens.se/energy